Polaris Media varsler nedbemanning de neste årene

Tromsø (NTB): Mediekonsernet Polaris Media straffes hardt av sviktende annonseinntekter og varsler at en vesentlig del av spareplanen fram mot 2020 innebærer nedbemanninger.

Toppsjef Per Axel Koch la fram Polaris Medias resultat for andre kvartal torsdag formiddag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix 

Innenriks

Selskapet fikk økte abonnementsinntekter i andre kvartal, men annonseinntektene falt med 12 prosent – 23 millioner kroner – til 180 millioner.

Det fører til at selskapet planlegger å gjennomføre nye, resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner kroner som skal realiseres innen 2020. 120-150 millioner med effekt allerede i 2017. Mens deler av dette er inntektsforbedringer som følge av satsinger innen annonse, brukermarked og siviltrykk, må ansatte i konsernets mange selskaper belage seg på nedskjæringer.

– En vesentlig del av resultatforbedringene vil også måtte skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.

Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. 35 mediehus inngår i konsernet, blant annet Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.

Mediekonsernet mener svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene. (©NTB)