– Nøkkelen til å overleve er blitt til et spill om hvem som blør minst

Oslo (NTB): De kommende ukene og månedene blir brutale for offshorerederiene, spår analytiker. Ved inngangen til 2015 var det null ankerhåndterings- og supplyskip i opplag. Nå er det til sammen 128.

Supplyskip fra Island Offshore i opplag i Ulsteinvik. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix 

Innenriks

Analytiker Inger-Louise Molvær i Westhore Shipbrokers, som er en av de tunge aktørene innen megling av offshoretonnnsje, sier til Dagens Næringsliv at situasjonen blir verre før den blir bedre.

– Kontrakter til priser under break-even-nivåer har nå blitt helt standard i bransjen og nøkkelen til å overleve er blitt til et spill om hvem som blør minst. Dette er i ferd med å utvikle seg til en ren blodstyrtning, mener hun.

(saken fortsetter under)

Tre utfordringer etter ti års opptur:

Den maritime klynga ble akterutseilt før oljenedturen

Den maritime klynga var i ferd med å bli akterutseilt flere år før oljenedgangen, men advarslene ble ikke tatt på alvor. Er det på tide å justere selvbildet?

 

18 REM-skip skal driftast frå Fosnavåg

Solstad og Rem har i dag vorte einig om at dei 18 skipa til REM framleis skal driftas fra Fosnavåg i Herøy.


Aktiviteten til ankerhåndteringsfartøyene henger sammen med om oljeselskapene borer nye brønner. Tall fra Westshore viser at det nå er 53 rigger i opplag i Nordsjøen.

Molvær venter at det blir ytterligere ti før nyttår. På verdensbasis er halvparten av riggene uten oppdrag.

Molvær ser ingen tegn til bedring før tidligst i andre kvartal neste år.

– Rederiene har valget mellom å fortsette som nå eller å ta inn over seg realitetene. Jeg vil helt klart anbefale det siste, som blant annet innebærer å legge flere skip i opplag for å få bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel. Dessuten er bransjen åpenbart moden for konsolidering. Det er omtrent 400 offshoreskip i Nordsjøen som eies eller drives av hele 70 forskjellige aktører, sier hun. (©NTB)

Les flere næringslivsnyheter på smp.no