Karpe Diem-filmen fikk kinosjefenes nye pris Årets lansering

«Adjø Montebello!» fikk en nystiftet pris kalt Årets lansering, utdelt av landets kinosjefer under filmfestivalen i Haugesund.
Innenriks

Det vil si: Det var filmbyrået Euforia Film det vanket heder til for arbeidet med å pushe Karpe Diem-filmen. "Adjø Montebello!" ble vist på kino i kun fire dager, men klarte å selge mer enn 50.000 billetter.

Og i løpet av samme fire hektiske dager besøkte Karpe Diem selv 12 kinoer over hele landet – også mer uventede valg som Bø i Vesterålen, Stryn og Horten – for å kaste glans over visningene og hilse på fanpublikummet.

– Prisen skal gå til en filmdistributør som gjør en ekstraordinær innsats for en film og løfter den til uante høyder. Årets vinner lever godt opp til den beskrivelsen, heter det i begrunnelsen fra Norske Kinosjefers Forbund da prisen ble delt ut under filmfestivalen sist helg.

Man mente at filmbyrået jobbet godt sammen med kinoene og filmskaperne – nærmere bestemt regissør Thea Hvistendahl, produksjonsselskapet Einar film og Karpe-management Little Big Sister.

– En film som i utgangspunktet var litt uvanlig og utfordrende, nådde imponerende 50.000 besøk på kun få dager. Gjennom lanseringen klarte de å nå ut til fanbasen, lyder det videre fra kinosjefene.

Samtidig ble Nordisk Filmdistribusjon kåret til Årets filmdistributør for sin satsing på norske filmer som «Den 12. mann", "Norske byggeklosser", "Per Fugelli – siste resept" og "Utøya, 22. juli».