Regjeringen avviser at Stortinget presset fram stans i salget av Bergen Engines

At regjeringen har satt foten ned for salget av Bergen Engines til et russisk selskap, er ikke et resultat av press fra Stortinget, hevder forsvarsministeren.

Regjeringen stanser det omstridte salget av motorfabrikken Bergen Engines, varslet justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) i Stortinget tirsdag. Foto: Fredrik Hagen / NTB 

Innenriks

– Denne vurderingen var vi i gang med før saken ble kjent i mediene og for Stortinget. Det må du bare tro meg på, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til NTB.

Etter at det ble kjent at dagens eier Rolls-Royce planla å selge motorfabrikken i Bergen til det russiskkontrollerte selskapet TMH International, har det stormet både i mediene og på Stortinget. Bak TMH står kjente oligarker, som antas å ha nære forbindelser til Kreml og president Vladimir Putin.

Bergen Engines har laget motorer til en rekke norske forsvarsskip og har vedlikeholdsavtaler med både Forsvaret og flere andre Nato-land, deriblant USA.

Bruker sikkerhetsloven

Da justisminister Monica Mæland (H) tirsdag redegjorde for saken i Stortinget, ble det klart at regjeringen har besluttet å bruke sikkerhetsloven for å stanse salget.

– Et salg ville ha styrket russiske militære kapabiliteter på en måte som klart ville vært i strid med norske og allierte sikkerhetspolitiske interesser, slo Mæland fast.

Rolls-Royce varslet Utenriksdepartementet om salget i desember i fjor. Regjeringen har dermed brukt drøyt tre måneder på avgjørelsen, som flere departementer har vært involvert i.

– Dette er komplekse saker der vi må samle så mye kunnskap som mulig for å sikre at vedtaket står seg, sier Bakke-Jensen.

Skanse til skanse

Flere av opposisjonspartiene er imidlertid svært kritiske til regjeringens håndtering. Blant dem som mener at de ansvarlige statsrådene er blitt drevet fra skanse til skanse, er Senterpartiets Emilie Enger Mehl.

I alt har de folkevalgte stilt hele ti skriftlige og muntlige spørsmål om saken siden slutten av februar.

– Jeg er ikke særlig beroliget. Det burde ikke være nødvendig med en skandale før regjeringen reagerer, sier hun til NTB.

Mæland sier at hun fikk saken på sitt bord i midten av januar.

– Det er ikke riktig at vi ikke har vurdert å bruke sikkerhetsloven. Men vi har brukt den tiden vi trengte, sier hun.

– Dersom regjeringens mener de har hatt full kontroll og har drevet på i kulissene, hvorfor svarte de ikke det på direkte spørsmål i Stortinget, repliserer Mehl.

Høring

Saken blir nå oversendt til utenriks- og forsvarskomiteen. Der vil det bli holdt høring om saken, opplyser Mehl.

– Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål. Vi må være trygge på at dette ikke kan skje igjen. Men håndteringen har vært lite tillitvekkende, sier hun.

Det vakte særlig oppsikt da Næringsdepartementet uttalte at de anså salget som en sak mellom to kommersielle aktører og noe departementet verken kunne eller burde blande seg inn i.

Den formuleringen var «uheldig», medga Mæland på en pressekonferanse tirsdag.

Frp: Faresignal

Også andre partier er kritiske til håndteringen.

– At regjeringen har brukt fire måneder på vurderingen, er et faresignal, mener Christian Tybring-Gjedde, mens SV mener saken er preget av bortforklaringer.

– Nå må Stortinget få klarhet i det store bildet. Hvorfor var signalene fra regjeringen så motstridende? spør partileder Audun Lysbakken.

Høyres Hårek Elvenes advarer på sin side om at det neppe er siste gang Russland vil vise interesse for norske høyteknologiske bedrifter.

Frykter oppsigelser

Både Rolls-Royce og TMH er skuffet over avgjørelsen, mens de ansatte ved Bergen Engines frykter for framtiden, ifølge Roar Abrahamsen i Fellesforbundet i Bergen.

Han kritiserer myndighetene for å stanse salget uten å ha en plan B.

– Det er forjævlig. Det er tafatt og pinlig og skaper stor usikkerhet. Vi frykter dette kan føre til masseoppsigelser, sier Abrahamsen til TV 2.