Dataproblemene ved Oslo universitetssykehus trolig løst lørdag kveld

De tekniske problemene ved Oslo universitetssykehus kan bli løst i løpet av lørdag kveld, men sykehuset vil trolig ha et etterslep av meldinger fram til mandag.

Et viktig datasystem på Oslo universitetssykehus er nede. Foto: Fredrik Hagen / NTB 

Innenriks

Etter at det torsdag oppsto problemer med meldingstjenesten i datasystemet DIPS til pasientjournalen til Oslo universitetssykehus, ble det lørdag satt kriseledelse ved sykehuset. Etter et møte lørdag ettermiddag har kriseledelsen bestemt at de skal fortsette med ekstra bemanning fram til databasen er i normal drift.

Det skjer trolig mandag, opplyser sykehuset i en pressemelding.

– Det ser ut til at de tekniske problemene kan bli løst i løpet av et par timer. Selv om det da vil fungere for nye meldinger, vil vi ha et etterslep av meldinger fra torsdag kveld. Målet er å være à jour innen mandag morgen og at DIPS fungerer som normalt, slik at vi fra mandag kan gjennomføre planlagt aktivitet, sier medisinsk direktør Hilde Myhren.

DIPS står for Distribuert Informasjons- og Pasientdatasystem i Sykehus.

Sykehuspartner, som har ansvaret for datatjenestene, sier til NRK at det ikke er snakk om et dataangrep.

Utfordrende for akuttmottaket

– Hele sykehuset må nå jobbe manuelt. Alt går saktere. Spesielt akuttmottaket opplever situasjonen som særlig utfordrende, sa Myhren tidlig lørdag ettermiddag.

Da ble det klart at sykehuset fulgte etablerte nødrutiner som innebærer utstrakt manuell håndtering, og at de satte krisestab. De melder at hendelsens beredskapsnivå er grønn.

– Per nå er vurderingen at situasjonen ikke går utover liv og helse. Sykehuset har oppbemannet flere steder. Vi kan sette inn ytterligere flere ressurser ved behov. Neste steg vil være å be om avlasting fra andre sykehus, hvis det er behov for det, opplyste Myhren klokken 13.15.

Klarer å ivareta pasientbehandlingen

Sykehuset opplyste da problemene ble kjent at de klarer å ivareta pasientbehandlingen, men at de var i en presset situasjon – etter at meldingstjenesten i DIPS sluttet å fungere.

Pressevakt Hedda Holth sa til NTB at det går bra med liv og helse enn så lenge, men at det at flere ting må gjøres manuelt skaper utfordringer.

– Det er mye informasjon som skal fram og tilbake, med inn- og utskrivninger, undersøkelser og svar på disse og slike ting, sa hun.

(©NTB)