Storfjord Hotell og kjøkkensjef Nils-Henning Nesje vant konkurransen "Norsk på Menyen", arrangert av Matmerk.

Konkurransen skal løfte fram norske råvarer og tradisjoner gjennom både maten som serveres og gjennom språket som benyttes i beskrivelsen av rettene, heter det i en pressemelding.

Seks finalister kjempet om førsteplassen: Storfjord Hotell, Hurtigruta, Kongsvold Fjeldstue, Bønder i byen, Brasseri Posten og Verthuset Røros.

I tillegg til å fremme råvarer skulle presentasjonen være preget av god og riktig språkbruk med norske begreper og beskrivelser. Tydelig identitet og valg av navn på rettene, og fortellinger om hvor råvarene eller retter kommer fra, ville bli vektlagt.

– Jeg var solgt da jeg leste om det sunnmørske tungekysset, sier juryleder Nina Sundqvist, som er administrerende direktør i Matmerk.

– Menyen fremstår som en liten roman, og juryen lot seg sjarmere av en meny med både humor, godt språk og balanse mellom rettene, fortsetter hun.

Landbruksminister Sylvi Listhaug delte ut prisen til Storfjord Hotell. Hun mente menyen var morsom å lese, ga spiselyst og hadde glimt i øyet.

– Det er veldig kjekt og motiverende å motta prisen Norsk på menyen. Prisen stimulerer satsingen på nye konsept vi har under utvikling med norsk håndverksmat & drikke i samarbeid med produsenter og reiseliv. Gode norske menyer er med å øke vår stolthet og identitet til norske råvarer, vår felles historie rundt et godt måltid, ivaretar tradisjoner og gir oss økt kunnskap. Stor takk for inspirasjon fra kjøkken teamet på Storfjord hotell, kokkegjengen Chefs Dinner Norge, kokkekompis Ole-Christian Skogen og dedikerte råvareprodusenter som alltid sørger for å gi det beste, sier prisvinner Nils-Henning Nesje, fra Storfjord Hotell.

I juryen satt det i tillegg til Sundqvist folk fra reiseliv, en kokk, en språkforsker og andre.