– Dette er bare begynnelsen. Det kommer en ny runde når vi har fått gjennomført en uavhengig kvalitetssikring av finansieringsplanen, er advarselen fra fylkesrådmann Otter Brage Guttelvik.

En smule oppgitte fylkespolitikere erkjenner at de etter alt å dømme må lete etter nye måter å organisere dette gigantprosjektet på dersom de skal makte å gjennomføre det.

Kritikken kommer selv om kommunerevisjonen nettopp har korrigert fylkesrådmannen på flere punkter.

Dette kan være løsningen

– Ja, det var en radbrekking. Jeg tror at skal vi klare å få realisert Nordøyvegen må vi løfte det ut av fylkeskommunen og inn i et eget selskap eid av fylkeskommunene og Haram og Sandøy, sier leder av samferdselsutvalget, Kristin Sørheim (Sp).

Fortsetter under bildet

Foto/illustrasjon: Nordøyvegen

Hun viser til at den typen selskaper med stort hell tidligere har gjennomført store samferdselsprosjekter.

– Vi må få et selskap med et eget styre og administrasjon som kan få framdrift i denne saka. Dette selskapet kan står for låneopptakene, mens fylkeskommunen overfører ferjeavløsningsmidlene, er Sørheims modell.

Frank Sve kritiserer saksframlegget

Frps Frank Sve er også åpen for at utbyggingen skjer gjennom et eget selskap, men han er samtidig sterkt kritisk til måte administrasjonen bruker tallene.

– De legger inne ferjeavløsningsmidler for 30 år når Stortinget har sagt at de vil bli utbetalt over 40 år. Dette skjønner jeg ikke.

– Motarbeider administrasjonene dette prosjektet?

– Det blir i hvert fall ikke noe framdrift slik en operer nå, sier Sve.

El-biler gjør det usikkert

Advarslene fra fylkesrådmannen er i hvert fall ikke til å misforstå. Han mener utviklingen i bruk av el-biler gjør bompenger usikre, han mener rentenivået som er lagt til grunn i finansieringen av Nordøyvegen er for lavt og han mener politikerne fra første dag må legge inn betydelige midler til vedlikehold av bruer og tunneller.

– Vi har ingen balanse i økonomien. Vi har underskudd i ferjedriften og ny forskrift om tunnelsikring påfører fylkeskommunene 900 millioner kroner i nye uforutsette utgifter. Vi har flere milliarder i behov for oppgradering av vegnettet og vi har store behov for investeringer i nye skolebygg. Legger vi inn alt som er ønsket snakker vi om en lånegjeld på opp mot ni milliarder. Det kan ikke fylkeskommunene bære, var den klare advarselen fra Guttelvik.

Han fikk hjelp fra økonomisjef Gunn Randi Seime til å plukke fra hverandre finansieringspakken bak Nordøyvegen.

– Det er usikkerheten rundt bompengene blant annet når det gjelder hvor mange som kjøper el-bil, påpekte økonomisjef Seime.

Det stilles også spørsmål med om en kan bruke tilskuddene fra kommunene, Haram og Sandøy, til å finansiere et fylkeskommunalt prosjekt som Nordøyvegen er.

– Selvfinansierende

Nordøyvegen As på sin side har hele tiden fremholdt at vegsambandet er selvfinansierende.