SISTE: Flertallet gikk for posisjonen sitt forslag, en pakke som blant annet inneholder fire bomsnitt og penger til planlegging av Brosundtunnelen. Forslaget fikk 25 stemmer. Høyre-politiker Knut Anders Oskarson ble jokeren da han støttet posisjonen.

Flertallskoalisjonen la fram sitt forslag der de tok med nye punkt. Der foreslo de å utrede muligheten for å flytte bomsnittet i sentrum til øst for tunnelinnslaget i Ysteneset. Et nytt punkt sa også at det skulle settes av 220 millioner til tiltak for framkommelighet for buss, for gående og syklende og trafikksikkerhet. I punktet ba de også rådmannen å kartlegge og prioritere aktuelle tiltak til bypakken kommer tilbake til ny behandling i 2016.

Dette skjer

Pakken som Ålesund nå sender fra seg til videre behandling, inneholder tiltak for tre milliarder kroner. Men ikke det som mange i Ålesund har ønsket seg aller mest: Brosundtunnelen. I hvert fall ikke i første omgang. Foreløpig har flertallet lagt inn 50 millioner til å planlegge en undersjøisk øst/vest-forbindelse gjennom Ålesund sentrum.

Posisjonen har vært utsatt for et voldsomt press, men vant fram, og flertallet stemte for bypakke med bru over Brosundet og bom i sentrum.

De fire bomsnittene er i sentrum, Åse/Lerstad, Brusdalen og Blindheimsbreivika. Opposisjonen ønsket en pakke der bygging av tunnel ligger inne, men uten bru over Brosundet.

Dramatisk vending

Miljøpartiet sin representant Jarle H. Steffensen bekreftet i en pause overfor Sunnmørsposten at han kom til å gå ut av flertallskoalisjonen og stemme med mindretallet.

Saken med fire felts veg fra Lerstadtoppen var det som fikk han til å snu, fordi det gikk inn i grunnfjellet av det Miljøpartiet står for. Steffensen kunne ikke gå med på å ha fire felts veg fra Lerstad til sentrum i bypakken.

Miljø-politikeren sa at dette hadde vært vanskelig for han.

– Vår største utfordring har vært fire felts veg. Det kan vi ikke gå med på, sa Steffensen fra talerstolen, og bekreftet at gruppa hadde bestemt seg for å kaste kortene i siste liten.

Steffensen ønsket en bybaneutredning først for å få til en god miljøpakke.

Stor spenning

En stund så det ut som at Steffensen ville bikke saken over i mindretallets favør, slik at opposisjonen sitt forslag fikk flertall.

Det var spenning knyttet til om det skulle bli noen i opposisjonen som ombestemte seg.

Oskarson støttet motsatt side

Knut Anders Oskarson (H) stemte med flertallskoalisjonen. Dermed fikk de flertall likevel.

– Det er greit for meg å bli tungen på vektskålen i denne saken, men jeg hadde ikke ventet det, sa Oskarson.

Høyre-politikeren hadde ventet at Miljøpartiet holdt seg på opprinnelig side.

– Jeg lar meg ikke piske, jeg viker ikke en tomme, sa Oskarson fra talerstolen i bystyret.

Kirsti Dahle (V) spurte om Oskarson vurderte å melde seg inn i et annet parti. Oskarson svarte at han har støttet dette forslaget hele tiden, et forslag som han mente gir en kraftig satsing på gang- og sykkelstier.

Steffensen i Miljøpartiet sa at det handlet om å ha ryggrad når partiet sa de ikke kan stå for fire felts veg i bypakken.

Eget forslag

ILLUSTRASJON. Foto: Staale Wattø