Se direktesending med politidirektør Odd Reidar Humlegård fra klokka 13 over

Bekreftelsen: Ålesund får politimesterenSunnmøre regionråd: – Viser at Sunnmøre har tyngdeFungerende ordfører: – Dette er en god nyhet

Begrunnelse for Politidirektoratets beslutning:

Ålesund vurderes totalt sett som best egnet som administrasjonssted i nye Møre og Romsdal politidistrikt. Alternativene til administrasjonssted som er vurdert er Ålesund og Kristiansund.

Ålesund vurderes som mest egnet, særlig ut fra hensynet til rekrutteringsgrunnlaget og til kostnadseffektiv praktisk beliggenhet ved administrasjonsstedet. Politidirektoratet har i sin vurdering lagt stor vekt på hensynet til muligheten for å dekke administrasjonsstedets bemanningsbehov, altså et best mulig rekrutteringsgrunnlag. Kristiansund er vurdert å ha noe lavere gjennomføringskostnad og bedre egnethet ved lokaler, men har et svakere rekrutteringsgrunnlag. Bemanningsbehovet for administrasjonsstedet med operasjonssentral vil kreve en meget høy andel av politi bosatt i området, og det vil bli behov for å gjennomføre flere kompenserende tiltak for å sikre polititjenesten. Kristiansund vurderes også som noe bedre enn Ålesund ut fra hensynet til lokaliseringspolitikken. Kriteriet om infrastruktur og samarbeidsaktører vurderes relativt likt. Det vises til høringsnotatet av 5. oktober 2015 for utdypende forklaringer.

Gjør som over 24.000 andre - følg smp.no på Facebook!

Samlokalisering av nødetater

Politidirektoratet har mottatt svært mange høringsinnspill om Møre og Romsdal politidistrikt, der det argumenteres for både Ålesund og Kristiansund. Det fremkommer synspunkter på både kostnadseffektiv praktisk beliggenhet, rekrutteringsgrunnlag, gjennomføringskostnader, og egnethet ved lokalene. Når det gjelder egnethet for samlokalisering så er det fremkommet en rekke kritiske synspunkter på dimensjoneringsgrunnlaget for samlokalisering med 110-sentralene, kostnadene ved samlokalisering og manglende forankringsprosess mot eierne av 110-sentralene.

Disse synspunktene er videreformidlet til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Politidirektoratet har videre vurdert de alternative administrasjonsstedene opp mot beliggenheten til dagens 110-sentraler og AMK-sentraler. Valg av Ålesund vil gi mindre konsekvenser for de andre nødmeldesentralene enn Kristiansund.

Flere høringsinstanser har fremhevet nærhet til en rekke virksomheter og fagmiljøer som kan anses å være samarbeidsaktører for politiet. Politidirektoratet har opprettholdt vektleggingen av nærhet til samarbeidsaktører i forbindelse med beredskap og håndtering av større kriser og hendelser.

Nærhet til øvrige virksomheter og fagmiljøer har større relevans for lokalisering av politiets virksomhet for øvrig. Mange høringsinstanser er kritiske til at sokkelansvaret ikke er tillagt vekt i Politidirektoratets vurdering. Av høringsnotatet pkt. 4.5 fremgår det at det for Kristiansunds del ble vektlagt at de har bygd opp særlig kompetanse innenfor etterforskning og operativ bistand ved hendelser på kontinentalsokkelen, ettersom dagens Nordmøre og Romsdal politidistrikt, som ett av fire politidistrikter, har et politimessig ansvar for norsk sokkelvirksomhet.

Sokkelansvar

Politidirektoratets vurderinger er at sokkelansvaret sammenholdt med øvrige kriterier og hensyn ikke bør ha avgjørende betydning for avgjørelsen av hvor administrasjonsstedet skal lokaliseres. I de foreløpige vurderingene i høringsnotatet er sokkelansvaret tillagt noe vekt, men ikke avgjørende vekt. Politidirektoratet ser ikke grunn til å endre denne vurderingen. Politidirektoratet er opptatt av at sokkelansvaret ivaretas på en hensiktsmessig måte, både med tanke på beredskap og etterforskning på sokkelen, og at eksisterende fagmiljøer utover operasjonssentralen i utgangspunktet ikke er tenkt flyttet fra Kristiansund i forbindelse med etablering av nytt administrasjonssted. Sokkelansvaret innebærer både å ivareta forebyggende beredskapsarbeid og politiinnsats ved konkrete hendelser. Politidirektoratet har vanskelig for å se at dette krever at politimesterens hovedsete må lokaliseres i nærheten av for eksempel politiets beredskapsplanleggere, operatørenes driftsorganisasjon eller anlegg. Behovet for faglig rådgivning/liaisoner i forbindelse med hendelser, og utfordringene med hensyn til reiseavstand mellom fagmiljø og politimesterens stab, kan ikke være avgjørende for valg av administrasjonssted. Det viktigste elementet for operativ styring og politiinnsats som faller inn under sokkelansvaret er etter Politidirektoratets vurdering operasjonssentral med tilstrekkelig bemanning, kompetanse og støtteverktøy, samt kjent og øvet planverk i hele det operative apparatet i distriktet.

Mange høringsinnspill berører hensynet til lokaliseringspolitikken, og bruken av retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser. Politidirektoratet opprettholder sine vurderinger rundt hensynet til lokaliseringspolitikken.

Ovennevnte justeringer av grunnlagsmaterialet styrker Ålesund noe i forhold til de foreløpige vurderingene som ligger til grunn for høringsnotatet. Politidirektoratet beslutter ut fra dette at administrasjonssted i Møre og Romsdal politidistrikt legges til Ålesund.