Den største avtalen er signert med det spanske verftet Astilleros Gondan om  å levere en bevegelseskompensert gangveg med trinnløs justerbar pidestall.

Rolls-Royce design

Fartøyet, som skal ha denne gangvegen, er et servicefartøy designet av Rolls-Royce i tett samarbeid med Østensjø Rederi og det spanske verftet.

- Dette er første vindmøllefartøy fra Rolls-Royce med det designet, opplyser Svein Ove Haugen, direktør for salg og markedsføring i Uptime International.

Designet har lagt stor vekt på logistikken for last.

- Vi har lyttet til markedet. Vært i utallige møter og notert oss behovene. Mange har vært inne og sett på løsninger. Dette er samspill mellom mange, sier han.

Gangvegen erstatter kran

Det nye systemet baserer seg på en slags batteritralle som kan ta last direkte fra varelageret i båten, kjøre denne inn i en heis og direkte til gangvegen. Den samme tralla kan kjøres over gangvegen og inn i vindmølla mens båten ligger og ruller i sjøen.

- Tidligere har teknikerne måttet gå trappene opp og hatt med seg en bag med småutstyr, mens de måtte ha stor kran med  for å frakte over alt utstyret de skulle bruke. Det slipper de nå. Alt kan kjøres hele vegen gjennom gangvegen, påpeker Haugen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

I et krisepreget offshoremarked er det altså fortsatt penger å hente når oljeselskapene skal spare penger på å frakte folk og utstyr til og fra plattformer og andre offshoreinnstallasjoner.

Har oppdrag i dansk vindfarm

- Vi er litt heldige. Tilgangsmarkedet i offshore er et marked som fremdeles går oppover, fordi det her er måter å spare penger på for offshoremarkedet, sier Haugen.

Fartøyet som skal få dette utstyret vil gå i oppdrag 1. september 2017 i vindfarmen Race Bank som driftes av danske Dong Energy og med base i Grimsby i Storbritannia.

Fartøyet kan huse 40 teknikere i tillegg til et mannskap på 20 og eies av Østensjø Rederi.

Haugen tror løsninga med bevegelig gangveg i større grad kan bli løsninga i tillegg til helikoptertransport.

Behov for rømningsveg offshore

- De store plattformene vil være der og trenger helikoptere. Men mindre typer plattformer, ubemanna plattformer, trenger gangveger som brukes som rømningsveg.

Hvis 50 mann skal jobbe på en ubemannet plattform over en kort periode kan en ikke ha et helikopter parkert der for å vente. Samtidig må de som jobber der hele tiden ha en rømngsveg om noe skulle skje, påpeker Haugen.

Også to mindre kontrakter

Uptime International har også inngått to kontrakter for mindre, passive gangveger.

Kontaktene er inngått med australske Tensa og nederlandske Lagendjik. Begge disse gangvegene skal brukes innen olje og gasssektoren for mannskapsskifte.

- Vindbransjen er noe som tikker og går. Det bygges ut vindfarmer og det vedlikeholdes.

Det er klart vi blir stolt når vi lykkes med å signere kontrakter i tider som er vanskelige for offshorebransjen, og ikke minst med henblikk på at stort sett all vår produksjon utføres i Norge, sier Haugen.

Har igjen økt staben

Uptime International er nå heleid av Marine Aluminium som produserer for dem.  Undertun Industri  produserer de små gangvegene og Ulmatec den justerbare pidestallen. ICD var tidligere medeier av Uptime International, men er nå blitt leverandør til bedrifta.

Ordretilfanget har ført til at ålesundsbedrifta økt staben og nå har seks ansatte. Tre i salg og ledelse, en ansvarlig for utleieavdelingen, en prosjektingeniør og en på prosjektoppfølging.

Rolls-Royce UT 540 designet vindfartøy med den bevegelseskompenserte gangvegen fra Uptime International. Foto: Uptime International