Mens en bølge av avanserte skip har forlatt verftene på Sunnmøre de siste årene, har milliardgjelden tårnet seg opp. For 12 offshorerederier på Sunnmøre er gjelden ti ganger høgere enn det operabygget kostet for seks år siden.

I takt med nødvendige kostnadskutt og den lave oljeprisen, snørte oljeselskapene igjen pengepungen. I året som ligger bak har enkeltoppdrag (ratene) til tider vært så lave at rederiene går med tap. Det har også vært vanskeligere å få fornyet løpende kontrakter, og flere feltutbygginger er lagt på is. Det ser ut til å bli færre riggkontrakter, og drypper det færre oppdrag på offshoreflåten. Mer enn 30 sunnmørsbåter ligger bøyene, i tillegg til skip i vinteropplag.

Kreditorer overtar

Det første rederiet, Word Wide Supply, som en rekke sunnmøringer har satset penger på, er allerede overtatt av kreditorene med store tap for eierne.

Børsverdien synker i takt med oljeprisene. På to år har børsverdien av serviceskipsrederiene i Norge sunket med 18,8 mrd. kroner, ifølge Dagens Næringsliv. Farstad Shipping, som blir ansett som et solid selskap, kan nå ved juletider teoretisk kjøpes for vel 560 millioner kroner. Det er ikke mer enn det en alminnelig ankerhåndterer koster. Farstad har en flåte på 62 skip, flere av dem betydelig mer avansert enn en ankerhåndterere. De reelle verdiene i selskapet er beregnet å være mer enn 18 mrd. kroner. Analysesjef Erik Tønne Clarksons Platou Offshores kan ikke love noen rask bedring av markedet for offshore serviceskip.

Mye olje

– Tidene er ekstremt utfordrende. Det er for mye olje i markedet. Vi tror dette rebalanserer seg neste år og at oljeprisen da vil stige. Men oljeselskapene sliter med lav kontantstrøm. Det er urealistisk å tro at de kommer til å investere noe mer i 2016 enn i år.

Snarere er det nok et spørsmål om hvor store nye kutt vil bli, sier Tønne til DN.

Færre lange kontrakter

En ringerunde til flere offshorerederier bekrefter inntrykket.

– Det har vært et tøft år, og 2016 blir utfordrende. Det er ikke veldig mange muligheter til nye kontrakter, mener adm.dir. Njål Sævik i Havila Supply. Det børsnoterte selskapet skal betjene en gjeld på 5,8 mrd. kroner. På ettersommeren forfaller et obligasjonslån på heile 502 millionar kroner.

– Vi arbeider hver dag nå for å finansiere det.

– Har dere skip å selge?

– Vi har ingen konkrete planer, men vi ser på alle muligheter for kostnadskutt, sier Njål Sævik.

Konkurranse

Adm.dir. Karl Johan Bakken i Farstad Shipping frykter at det kan gå fra vondt til verre i 2016. Det er stor konkurranse om oppdragene.

– De kontraktene vi får er ikke lenger så langsiktige som tidligere. Nordsjøen er blitt et stort spotmarked. Det er en taktisk manøver fra oljeselskapene for å holde prisene nede, sier Bakken, som håper på at nedgangen i markedet vil flate ut og komme opp igjen på slutten av året.

Adm.dir. Håvard Ulstein i Island Offshore mener det er umulig å vite hvordan markedet vil utvikle seg i 2016.

Raske endringer

– Det kan raskt endre seg både til det negative og det positive, sier Ulstein, som minner om at overkapasiteten i offshoreflåten er global og det er derfor lite man kan gjøre lokalt for å bedre forholdene. Selskapet har akkurat reforhandlet en avtale med de ansatte.

Adm. dir Åge Remøy i Rem Maritime sier at situasjonen blir enda mer krevende etter hvert som skip går ut av langsiktige kontrakter. Rederiet har solgt ett skip og forlenget betalingen av obligasjoner.

Adm.dir. Jan Rune Hurlen i Sparebank 1 vil ikke bagatellisere problemene offshoreflåten nå er inne i. Hans største bekymring er at kompetansen i det maritime klusteret kan forvitre om krisen varer for lenge. Samtidig understreker han at markedet ikke er helt dødt.

Spre optimisme

– Vi må prøve å se gjennom alt det negative. Ser vi bort fra PSV-markedet som kan bruke noe tid på å komme seg opp, er det en viss aktivitet både for ankerhåndterere og subsea, sier Hurlen.

– Verden ikke har slått av lyset og det må fortsatt være lov å være optimist, sier han.

<strong>Arbeid:</strong> Njål Sævik og Havila Supply arbeider hver dag for å sikre betalingen av et stort obligasjonslån. Foto: Knut Arne Aarset
Adm.dir. Åge Remøy Foto: Line Helgesen
Adm.dir. Håvard Ulstein Foto: Johan Behrentz