Gunvor Ulstein i Hafast:

Bru-teknologi kan bli eksport

- Nordsjø-teknologi brukt til samferdsel kan bli en ny eksport fra Norge.

Hafast Styreleder Gunvor Ulsteini Hafast mener prosjektet kan bli et pilotprosjekt i bruk av Nordsjø-teknologi.  Foto: Staale Wattø

Møreaksen Styreleder Erik Berg gjør det klart at Møreaksen er gryteferdig til å få plass i Nasjonal Transportplan (NTP) 

Nyheter

Det mener styreleder Gunvor Ulstein i fastlandssambandet Hafast.

Teknologien fra Nordsjøen kan benyttes i ei 3.000 meter lang hengebru i ett spenn mellom Hareid og Sula.

Alternativt kan brua bygges med to spenn og flytebru.


HAFAST:

Kan få gigantisk konstruksjon

Ei hengebru med to spenn, med ein diger betongkonstruksjon midt i fjorden.


Bra med E39-avgjørelse

- Som det første samferdselsprosjekt bygd på en slik teknologi, kan det bli en ny eksport fra Norge, mener styrelederen. Hun presenterte status på Hafast under Mørebenk-konferansen, og ga verbale blomster til dagens regjering som har bestemt traseen for nye E39, nemlig den som går om Hareid.

- Vi må sette spaden i jorda i 2020. Da må vi ha den inn i Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029, sa Gunvor Ulstein.

Møreaksen er gryteferdig

Møreaksen nådde ikke opp

Møreaksen kom ikke med i startporteføljen til det nye vegselskapet. – Heilt greit, sier Høyres Helge Orten.

 

Hafast er ett av tre store fjordkryssingsprosjekt langs E39 i Møre og Romsdal. Styreleder Erik Berg i Møreaksen, som vil binde sammen sørsida med nordsida av Romsdalsfjorden, slo fast at dette er et gryteferdig prosjekt  med kjent teknologi, som er klar til å legges inn i den neste tiårs NTP.

- Møreaksen vil knytte sammen en stor bo- og arbeidsmarkedsregion, og vil utløse 1200 mill. kroner årlig for næringslivet, mener Berg, som også er klar på at dette prosjektet må inn i kommende NTP.

Nordmøre kompletterer

Det tredje store samferdselsprosjektet er Halsafjordsambandet på Nordmøre, som styreleder Ola E. Rognskog.

- Det er krevende å få inn alle tre prosjekta inn i løpet av 12 år. Regjeringa har en ambisjon om ferjefri E39 skal være ferdig på 20 år. Da haster det med alle prosjekta, sa Helge Orten (H), som likevel helte til at Møreaksen og Hafast bør komme inn først.

Stor betydning

- Gjennomføringen av disse prosjektene vil få vanvittig stor betydning for næringsutviklingen i hele fylket, sa Orten.

Jenny Klinge (Sp) understreket at det ikke er tre prosjekter som skal konkurrere. Alle sambanda er viktige for å skape større aktivitet i Møre og Romsdal.

- Ambisjonen må være at alle tre samferdselsprosjekta må inn i løpet av 20 år, mente Klinge.