Samtidig opprettholder de kontakten med Nordic Thrustee (Norsk Tillitsmann Asa), som representerer obligasjonseierne.

- Vi har sett at vi trengte litt lenger tid for å komme til enighet med obligasjonseierne. Mye tydet på at de ikke ville godta den planen vi hadde lagt opp sammen med bankene. I stedet for å bli nedstemt i et møte med obligasjopnseierne i morgen, vil vi bruke litt lengre tid til å komme fram til en løsning, sier administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping til smp.no.

Dialog

Rederiet har frist på seg til 31. januar med å komme fram til en avtale med sine kreditorer, og ifølge Sævik vil man bruke tiden framover til å ha en dialog med obligasjonseierne. Avtalen med obligasjonseierne omfattet fire obligasjonslån på til sammen rundt 1100 millioner kroner. Den første og største forfaller allerede 30. august i år. Rederiet har i lengre tid arbeidet med en plan i forhold til sine kreditorer.

Ikke med på råd

Flere kommentatorer har undret seg hvorfor ikke obligasjonseierne ble tatt med på råd da det ble ført samtale med de langsiktige kreditorene, for en stor del banker. I likhet med alle offshorerederier har Havila Shipping gjeld som er blitt vanskeligere å betjene etter som det er blitt færre oppdrag.