– Vi er veldig godt fornøyd med samarbeidet mellom aktørene i fylkesberedskapsrådet og kommunene, forteller fylkesberedskapssjef Stine Sætre.

Hun mener at beredskapen fungerte bedre under ekstremværet «Tor» enn hva det gjorde under «Dagmar» i 2011.

– Det ser ut til at enkeltpersoner har tatt det inn over seg og festa løsøre. Det ser også ut til at det er mindre materielle skader denne gangen, men først og fremst er vi veldig glad for at det ikke er noen personskader.

Sætre sier at de ennå ikke har det totale bildet over materielle skader, men det er i ferd med å kartlegges.

«Tor» førte også til at politiet ikke hadde kontakt med deler av det nye nødnettet under ekstremværet.

– Det er ikke heldig, men det som var bra denne gangen var at alternative samband som mobiltelefonnettet og fasttelefonnettet fungerte. Forrige gang var store områder uten mobil- og telenett, sier Sætre.

– Ifølge de rapportene vi har fått fra kraftselskapene var opp i mot 10.000 uten strøm en periode fredag, i tillegg til en del kortere utfall. Mesteparten fikk tilbake strømmen i løpet av lørdagen. Det er veldig bra jobbet, sier hun.

Hun legger til at man må forvente en del strømutfall under et slikt uvær.

Les også: Flest skademeldinger på Sunnmøre etter «Tor»

Peter Kirkebø, beredskapsleder i Mørenett.

Kraft- og nødnett

Det bekrefter Peter Kirkebø, beredskapsleder i Mørenett.

– Noe som er klart forbedret siden «Dagmar» er at vi har rydda veldig mye skog. Det har hjulpet oss nå, men det er ikke til å unngå at det blir skade av av vind og skog. Det er hovedsakelig trær som faller over strømlinjene som forårsaker strømbrudd, sier Kirkebø.

– Vi mener at vindstyrken har vært like kraftig som under «Dagmar». Blant annet har tykke stolper og master knekt på grunn av rein vindstyrke. Men det har blitt mye mindre feil denne gangen. Vi har også klart å reparere feilene mye raskere enn vi klarte da, forteller han.

Han sier at fredag kveld var det omtrent 5.000 av Mørenett sine kunder som var uten strøm over en lengre periode. I tillegg mistet mange flere strømmen i kortere perioder.

– Seint fredag kveld var antallet kunder uten strøm redusert til omtrent 1.000. Feilretting og framdrift gikk raskere enn vi hadde sett for oss enn når det stod på som verst.

Lørdag morgen var det omtrent 500 av selskapets kunder som var uten strøm. Dette var kunder på Kvamsøya, Sandsøya og ulike områder i Ørsta og Volda kommuner.

– Men alle større feil i høgspentnettet ble reparert før det ble mørkt lørdag, sier Kirkebø.

Søndag ettermiddag er det omtrent ti kunder som fortsatt mangler strøm. Det gjelder kunder i Ørsta/Volda og på Ytre Søre. I tillegg arbeides det med å reparere feil med strømmen på Teigetua på Nerlandsøya, som forsyner blant annet nødnett og mobilnett.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Imponert

Kirkebø sier at de har hatt et godt samarbeid med både politi og kommunene.

– Vi har et samarbeid for å sikre veier og sikkerhet. Også har vi forsøkt å informere så godt vi kan til kommunene vedrørende strømbrudd og sjukehjem og slikt, forteller han.

I morgen begynner selskapet sin evaluering av innsatsen etter «Tor». Da begynner også arbeidet med å finne ut hvor mye ekstremværet kostet denne gangen.

– Jeg er også imponert over menneskers evne til å stå på når slike ting skjer, avslutter beredskapslederen.

Les flere nyheter her