Samferdselsdepartementet offentliggjorde torsdag at en rekke av landets jernbanestrekninger skal konkurranseutsettes i tråd med Stortingets vedtak fra i fjor.

– Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Vi har veldig god erfaring fra konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen, som ga flere avganger, bedre kvalitet og bedre regularitet, sier statsminister Erna Solberg (H) til NTB.

Strekningene som lyses ut for konkurranse, er Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen. I tillegg skal avtalen for Gjøvikbanen forhandles på nytt. Dette utgjør omtrent halvparten av landets jernbanestrekninger. Planen er at nye operatører skal starte fra desember 2018.

NSB optimistisk

NSB får altså konkurranse, men NSB-sjef Geir Isaksen er optimistisk.

– Vi skal gjøre alt vi kan for å vinne disse kontraktene, og vi skal jobbe hardt for å være så godt forberedt som mulig for konkurransen, sier Isaksen.

– Vi drifter disse togstrekningene i dag, og vi kjenner kundene. Vi mener derfor at vi er i en god posisjon til å regne oss fram til riktig tilbud. Dette er trafikkpakker vi ønsker å vinne, slår NSB-sjefen fast.

Ifølge Aftenposten er det ventet at særlig det Hongkong-baserte togselskapet MTR kan gi NSB tøff konkurranse. MTR vant like før jul konkurransen om lokaltoglinjer rundt Stockholm og har tidligere uttalt at de vil være med i konkurransen om togstrekninger i Norge.

– En gledens dag

Nikolai Astrup (H), leder i transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, omtaler dette som «en gledens dag for togpassasjerene».

– Jeg tror at det å slippe til flere aktører, kan føre til innovasjon og nytenkning. Jeg har også tro på at NSB kan strekke seg og hevde seg i konkurransen, sier han.

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann Eirik Sivertsen mener at privatisering ikke er noen vidunderkur for å få mer og bedre jernbane i Norge.

– Vi ser på erfaringer fra England og Sverige. Det er flere utfordringer knyttet til konkurranseutsettingen. Vi tror ikke at dette bare fører med seg positive effekter. Vi er mer opptatt av å videreutvikle det vi har, sier Sivertsen til NTB.

– Dårlig nytt for passasjerene

Også SV er imot denne konkurranseutsettingen.

– Erfaring fra Sverige viser at utgifter til renhold, bemanning og pensjon for de ansatte er det som kan konkurreres om i disse anbudene. Dette er egentlig et varsel fra regjeringen om dårligere arbeidsvilkår for de ansatte på togene, og det er dårlig nytt for de reisende, sier stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås.

Senterpartiets samferdselspolitiske talskvinne, Janne Sjelmo Nordås, sier at det norsk jernbane trenger, er nye signalanlegg og mer dobbeltspor, ikke flere selskaper. Hun stiller også spørsmål ved hvordan toghverdagen blir med flere selskaper.

– Vil man klare å få til et felles billettsystem? Hvordan vil det bli med ruteopplysning? sier hun.

Anbudskonkurransen deles i to. Konkurransen om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen vil foregå i første halvår av 2017. Senere i 2017 kommer konkurransen om de øvrige strekningene, opplyser Samferdselsdepartementet. (©NTB)