Den 1. januar startet smilefjesordningen som skal informere forbrukerne om de hygieniske forholdene ved et serveringssted.

Smilefjessymbolene deles ut i tre varianter: smilefjes, strekmunn og sur munn.

Mer enn 8.000 restauranter og kafeer i landet omfattes av ordningen. Kantiner, matservering på institusjoner, catering, bensinstasjoner og storkiosker er foreløpig ikke med.

31 spisesteder på Sunnmøre har hatt smilefjes-tilsyn

På Sunnmøre er det totalt 174 serveringssteder som nå skal sjekkes ut av Mattilsynet. En del av disse har allerede fått utført tilsyn.

– Vi satte i gang etter nyttår, og det har gått greit så langt.

– Av de 31 som har fått tilsyn, har vi delt ut 25 smilefjes, 4 har fått strekmunn og 1 har fått suremunn, sier Kristin Ness, avdelingssjef ved Mattilsynet på Sunnmøre.

Hun forteller at tilsynsordningen blir en prioritert oppgave for dem.

Avdeling Sunnmøre har tre kontor i regionen, som alle deltar i ordningen. Foreløpig er det flest serveringssteder i Ålesund som er blitt kontrollert. Alle serveringsstedene skal ha fått skriftlig informasjon om ordningen i posten.

Inspektører dukker opp uten varsel

Men selve tilsynet skjer ellers uten forsvarsel, vanligvis av to inspektører fra Mattilsynet.

– Vi har 11 sjekkpunkter som skal gjennomgås, men vi ser over det meste visuelt. Serveringsstedet får der og da vite resultatet av tilsynet. Det er jo åpenbart kjekkest å både få og gi smilefjes, sier Patricia Sandvik, førsteinspektør i Mattilsynet. Hun er blant dem som er ute og kontrollerer serveringsstedene.

– Noen er veldig hyggelige når vi kommer, og noen blir stressa, sier hun.

Sandvik understreker at strekmunn ikke trenger å bety at det utgjør helsefare å spise på stedet. Det kan være mindre alvorlige ting som går på vedlikehold eller andre feil som enkelt kan rettes opp.

– Hittil har vi gitt én sur munn her i Ålesund. Der var det et så alvorlig forhold at vi måtte gjøre et hastevedtak og tok med oss noen varer som kunne være forbundet med helsefare, sier Kristin Ness.

– Smilefjes er skjerpende for serveringsstedene

Serveringsstedene er pliktige til å henge opp tilsynsresultatet på et godt synlig sted. I tillegg blir resultatene lagt ut offentlig på matportalen.no. Der kan du søke etter serveringssteder der du bor.

Sjekk ut smilefjesene her

Et pilotprosjekt over flere år er gjennomført i Trøndelag og på Nordmøre høstet angivelig positive tilbakemeldinger fra publikum.

– I tillegg er dette skjerpende for serveringsstedene selv, når de vet at de blir vurdert etter smilefjes, mener Ness og Sandvik.

Ikke helt fornøyd - visste ikke om ordningen

Mahmoud Khan driver gatekjøkkenet Sarhad Tandoori i Ålesund sentrum. Han visste ikke om smilefjesordningen før inspektørene dukket opp i slutten av januar. Da fikk gatekjøkkenet strekmunn.

– Vi hadde ikke opplyst godt nok på menyen om matvarene har allergener. Som for eksempel gluten, soya og egg. Det skal vi selvsagt rette opp i. Ellers hadde inspektørene ingenting å utsette på renhold eller hygienen, sier Mahmoud.

Vil helst ha smilefjes

Han viser fram strekmunn-rapporten for Sunnmørsposten og henger den opp på veggen med teip.

– Jeg var innom Mattilsynet i dag. Jeg trodde vi skulle få smilefjes når det med menyen var rettet opp. Men vi må vente til de har utført et nytt tilsyn.

– Vi vil jo selvsagt ha smilefjes, sier han. Ellers vet ikke Mahmouid helt hva han synes om den nye ordningen.

– Jeg tror helt sikkert at kundene vil følge med på dette, sier han.

– Skulle vært innført for mange år siden

Kokk og innehaver av XL-gruppen i Ålesund, Ivar Breivik, ønsker smilefjesordningen hjertelig velkommen.

– Dette skulle vært innført for mange år siden, mener han. Alle de tre spisestedene hans i Ålesund har hatt tilsyn, og fått smilefjes.

– For oss som driver seriøst, så er ordningen veldig bra. Samtidig håper jeg dette vil kunne luke vekk aktører i den useriøse delen av bransjen, sier Breivik.

– Lettere å finne kvalitet

Han håper også at ordningen på den måten bidrar til å få tilbake rekrutteringen og statusen til kokkeyrket. Han tror også at det for publikum, ikke minst turister og tilreisende, nå vil bli lettere å finne fram til serveringssteder med kvalitet.

– Det å drive et spisested er et fag som krever kunnskap på mange områder. Så lenge du driver etter de lover og regler som gjelder, er det enkelt å få et smilefjes, sier Breivik.

XL Diner på Skateflua har både smilefjeset på plass - og tilsynsresultatet lett synlig. Foto: Lars Inge Skrede
Daglig leder Mahmoud Khan driver gatekjøkkenet Sarhad Tandoori i Ålesund sentrum. Etter først å ha fått strekmunn på grunn av en feil med menyen, venter han nå på nytt tilsyn. – Og da blir det smilefjes, sier han. Foto: Lars Inge Skrede