Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen.

Onsdag ettermiddag ved 14.30-tiden ble politiet varslet om kollapsen som skjedde da en lastebil kjørte over, opplyser politiet i Gudbrandsdal.

Føreren er skadd og fraktet til sykehuset på Lillehammer.

– Dette skjedde inne på anleggsområdet. Broen er ikke åpen for fri ferdsel, men brukes av anleggstrafikk i forbindelse med utbyggingen av E6, sier operasjonsleder Ann Karin Sundgården til NTB.

Les også: Milliardkontrakt for ny E6 i Gudbrandsdalen

Falt sju meter

Sjåføren av lastebilen ble fraktet til sykehus på Lillehammer. Skadeomfanget er ikke kjent, men mannen behandles for bruddskader, ifølge Gudbrandsdølen Dagningen. Lastebilen falt mellom seks og sju meter rett ned da broen knakk nesten på midten.

Trekonstruksjonen ble montert i september i fjor. Den er en av totalt fem trebroer levert av Moelven Limtre til de to hovedentreprenørene - Ørsta-selskapet KA Aurstad og Implenia. Brua er 45 meter lang, 5 meter bred og skulle etter intensjonen bare fungere som en atkomst til dyrket mark og skog når anleggsperioden er over.

– Vi har levert og montert denne broen, men det er Statens vegvesen som har beregnet og konstruert den. Den er én av nærmere 200 trebroer vi har levert opp gjennom årene, men det er første gangen at noe slik skjer, sier administrerende direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre til NTB.

Standardbro

Han reiste onsdag ettermiddag til stedet hvor broen var satt opp sammen med flere andre fra bedriften. Hensikten er å bistå vegvesenet som umiddelbart startet gransking av ulykken onsdag. Broen er en av totalt seks i tre over nye E6 som skal stå ferdig til høsten. Hele utbyggingen av ny motorveg mellom Fry og Sjoa er stipulert til å koste om lag 7 milliarder kroner.

Abrahamsen sier broen er ulik de andre som også er montert, men at dette ikke er en forklaring på hvorfor det gikk galt. Han håper vegvesenets gransking vil gi svar på hva som er skjedd.

– Akkurat denne broen er spesiell fordi den har en utforming som er ulik de andre, sier Abrahamsen.

– De andre broene er tradisjonelle buebroer, mens denne var en rektangulær konstruksjon i tre. Dette er standardbroer som har vært bygget i mange år, både i inn- og utland, sier prosjektleder Øyvind Moshagen for E6-utbyggingen på strekningen Biri til Otta, i Statens vegvesen.

Aurstad: Kan ikke kommentere

Smp.no har vært i kontakt med styreformann Kjell Arne Aurstad i Ørsta-selskapet KA Aurstad. Han viser til at det er Statens vegvesen som skal uttale seg om vegprosjektet, og sier han med bakgrunn i dette ikke kan gi noen kommentarer i saka.