Det Ulsteinvik-baserte offshorerederiet skal om kort tid i møte med obligasjonseierne. Et møte som kan bli avgjørende for om de lykkes med å refinansiere selskapet og sikre drift til 2018.

Fosse har gått nøyere inn i tallene til Island Offshore etter at de onsdag sendte ut en pressemelding med skisse til hvordan en refinansiering av rederiet kan gjennomføres. En del av planen er å tilføre rederiet 100 millioner kroner i ny egenkapital.

Han tror mye av planen avhenger av at rederiet unngår å måtte utløse tre nye PSV'er (Plattform forsyningsskip) som Island Offshore har i bestilling.

– Slik jeg vurdere det må de kvitte seg med disse tre nybyggene. En mulighet er at disse kontraktene blir overtatt av Chouest sitt amerikanske rederi.

Forlengning

Fosse mener det store nettverket Morten Ulstein har av «gode hjelpere» vil bli viktig i tiden framover. Den kjente bergenske finansmannen Trond Mohn kjøpte seg som før jul opp i obligasjonslånet Island Offshore har, og som forfaller i april.

– Jeg tror de nå jobber med en forlegning av obligasjon. Det vil si at Island Offshore slipper å betale løpende renter på lånet, mot at rentene legges til det eksisterende lånet som betales i sin helhet ved forfall.

En slik løsning avviste obligasjonseierne i Havila og stoppet på den måten deres plan for refinansiering.

– Vi har sett at dette ikke var en populær løsning blant usikrede obligasjonseiere i Havila, påpeker Fosse.

Et alternativ som det sikkert også jobbes med, er at rederiet får utsatt forfallet for obligasjonen med noen år mot at de delvis betaler renter for disse årene.

– Island Offshore betaler cirka 50 millioner kroner i året i rente på obligasjonen. Egenkapitalen som de har forpliktet seg til på 100 millioner kroner kan være ment finansiere deler av rentene for noen års utsettelse av obligasjonen, sier Fosse.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Løsning

– Jeg tror de er veldig nært en løsning, men de er nok avhengig av å få støtte fra noen obligasjonseiere til for å få gjennom avtalen. Som de skriver i pressemeldingen så kan de ikke garantere for at den foreslåtte løsningen blir godtatt, påpeker han.

På denne måten kjøper gjeldstynga rederi seg tid i håp om at markedet snur, vel og merke uten å gjøre noe med det grunnleggende problemet de sliter med, nemlig alt for høy gjeld.

– Det forskyver bare på problemet slik vi har sett i flere restruktureringsforslag så langt. Det er ingen enda som har tatt tak i kjernen i problemet som er en balanse bestående av alt for mye gjeld i forhold til dagens aktivitetsnivå. Hvis det går som vi tror med markedet fremover må det nok en ny restrukturering til her om et par år, er den noen dystre spådommen fra Fosse.

Les flere næringslivsnyheter her