Andre deler av fiskeribransjen, som laks og reker har gjort det før, nemlig å satse på felles markedsføring. Nå lanserer den konvensjonelle havfiskeflåten «Longliners of Norway».

– I linemiljøet har det lenge vært en snakkis om at flåten i enda større grad må samarbeide om markedsføring. Vi ønsker å fortelle verden at vi leverer fisk som har en unik kvalitet. Den er fanget på en bærekraftig måte, fra verdens reneste hav, sier Daniel Harbo Pinheiro i Leinebris-rederiet i Herøy.

Til Brussel

– Nå må vi stå samla som fartøygruppe. Vi kan ikke lenger sitte på hvert vårt nes og kjempe. Felles satsing om markedsføring blir viktig for oss fremover, sier Per Ivar Sundsøy, som er skipper og reder i Veststeinen-rederiet, i en pressemelding fra «Longliners of Norway».

Samarbeid

– Vi har vel kanskje tenkt at markedsføringa gikk av seg selv, men det er tydelig at vi må ta tak selv. Det finnes ikke renere mat enn villfanget fisk, rett fra storhavet. Denne historien må vi nå ut med, sier skipper og reder Ståle Dyb.

Vil mer

– Med egen nettside som forteller den gode historien om linefisket, og egen logo som samtlige fartøy kan ha på emballasjen sin, vil vi med en gang bli litt mer synlige. Også håper jeg at vi kan få til et godt og tett samarbeid med Sjømatrådet. Det vil være spesielt viktig i nisjemarked som er opptatt av premium kvalitet, sier han.

I alt 20 autoline/garnbåt-rederi deltar på fellesopplegget, og alle kommer fra Nordvestlandet.