Et fellesløft for linefisk

Den konvensjonelle havfiskeflåten satser på felles markedsføring av linefanget fisk. Brussel-messen i april blir første prøvesteinen.

Leinebris Daniel Harbo Pinheiro og Paul Harald Leinebø i Leinebris-rederiet har stor tro stor på felles markedsføring av linefanget fisk.   Foto: Staale Wattø

Nyheter

Andre deler av fiskeribransjen, som laks og reker har gjort det før, nemlig å satse på felles markedsføring. Nå lanserer den konvensjonelle havfiskeflåten «Longliners of Norway».

– I linemiljøet har det lenge vært en snakkis om at flåten i enda større grad må samarbeide om markedsføring. Vi ønsker å fortelle verden at vi leverer fisk som har en unik kvalitet. Den er fanget på en bærekraftig måte, fra verdens reneste hav, sier Daniel Harbo Pinheiro i Leinebris-rederiet i Herøy.

Til Brussel


Eit liv på havet

Den eldste skipperen i havfiskeflåten har opplevd at havet både gir og tar.

På årets sjømatmesse i Brüssel skal gruppa stille ut under navnet «Longliners of Norway» og trykke en reklamebrosjyre som skal fortelle om flåten og fangstmetoden. I tillegg har flere rederi sluttet opp om fellessatsingen.

– Nå må vi stå samla som fartøygruppe. Vi kan ikke lenger sitte på hvert vårt nes og kjempe. Felles satsing om markedsføring blir viktig for oss fremover, sier Per Ivar Sundsøy, som er skipper og reder i Veststeinen-rederiet, i en pressemelding fra «Longliners of Norway».

Samarbeid


Dei lange liner

Per Holmeset har gjort Grytastranda til ein av dei siste bastionane for linefiske.

Han får støtte av Loran-rederiet.

– Vi har vel kanskje tenkt at markedsføringa gikk av seg selv, men det er tydelig at vi må ta tak selv. Det finnes ikke renere mat enn villfanget fisk, rett fra storhavet. Denne historien må vi nå ut med, sier skipper og reder Ståle Dyb.

Vil mer


Gir meir til autolineflåten

Autolineflåten har fått 2.200 tonn torsk ekstra. – Kjempegreier, seier lineskipper Ståle Dyb.

Daniel Harbo Pinheiro i Leinebris-rederiet håper at «Longliners of Norway» kan formaliseres, og at samarbeidet for eksempel kan ledes av Fiskebåt, havfiskeflåtens organisasjon, eller andre.

– Med egen nettside som forteller den gode historien om linefisket, og egen logo som samtlige fartøy kan ha på emballasjen sin, vil vi med en gang bli litt mer synlige. Også håper jeg at vi kan få til et godt og tett samarbeid med Sjømatrådet. Det vil være spesielt viktig i nisjemarked som er opptatt av premium kvalitet, sier han.

I alt 20 autoline/garnbåt-rederi deltar på fellesopplegget, og alle kommer fra Nordvestlandet.