Tidens Krav melder at Nettbuss har kjøpt 37 nye busser med så svake motorer at de ikke greier å holde de oppsatte rutetidene.

– Vi har fått en del tilbakemeldinger. Det går på at sjåførene ikke greier å holde rutene, kunder som mister korrespondansene sine, og det går på andre bilister som opplever at bussene kjører seint - spesielt i bakker, forteller Svein Ivar Aarskog i samferdselsavdelinga hos fylket til smp.no.

Les også: Nye bussar fungerer dårlegare

Møre og Romsdal fylkeskommune har nylig kommet med krav om at motorene må oppgraderes. De nye bussene til ble satt i drift fra årsskiftet.

Beklagelig

– Det er beklagelig at det er gjort en feilvurdering i forhold til topografi. Nettbuss har nå gitt oss et tilsvar, og de starter med oppgradering av hestekrefter og dreiemoment. De har funnet løsninger i henhold til kontrakt, og forventer at endringene skal gi god effekt, sier Aarskog.

Det har kommet inn mange klager fra Vanylven, Sande og Herøy, men de 37 bussene kjører i hele fylket - også mellom Kristiansund og Ålesund.

Aarskog i samferdselsavdelinga forteller at ferjeavganger og i utgangspunktet knappe bussruter også har bidratt til forsinkelsene.

– Vi jobber med dette nå, forteller han.

Flere tar buss til Hareid

Ifølge Aarskog har fylket merket ganske mye mer trafikk på bussene inn til Hareid etter nyttår.

– Tallene viser nå en økning på 10 prosent. Vårt inntrykk er at en av grunnene er innføring av parkeringsavgift på Hareid, sier rådgiveren.

Mange av de 37 nye bussene brukes på regionale ruter og som skolebusser på Sunnmøre. Aarskog sier det er leit at kundene har tapt verdifull tid.

Tidens Krav skriver at det har kommet inn rapporter om at bussene ikke greier å holde oppe farten i motbakker. I ett konkret tilfelle nevnes en farlig situasjon som oppsto fordi bussen bare greide å holde 45 km/t på en strekning hvor fartsgrensen var 80 km/t.

Fylkeskommunen slo alarm i slutten av januar. Elever kom for seint til skolen, og bussene nådde ikke korrespondanse med ferjer og hurtigbåter.

Oppgraderer motorene

Regiondirektør Trygve Strand i Nettbuss sier til smp.no at motorene nå oppgraderes fra å ha 320 hestekrefter til 350. Samtidig skjer det en oppgradering i forhold til dreiemoment fra 1200 Nm (Newtonmeter) til 1400.

– Vi fikk en orientering om problemene første gang 14. januar og har siden da umiddelbart satt i gang arbeid opp mot Volvo som er bussleverandøren. Etter hvert har vi fått positivt svar, og nå er det like før oppgraderingen er i gang.

Ville ha lave utslipp

Vil du kalle dette en tabbe?

– Jeg vil ikke si det. Vi har skrevet et brev til fylket om bakgrunnen for at vi valgte denne motoren. Det er et faktum at selskapet er miljøsertifisert i henhold til isostandard 14001. Standarden krever egentlig at vi som selskap gjør det vi kan for at forurensende utslipp til luft, vann og grunn er så lave som mulig. Derfor ønsket vi å se på muligheten til å få busser som kun går på biodiesel. Da var det kun ett motoralternativ. Vi har tilsvarende busser på strekninger i Trondheim, og kjører på biodiesel mellom Melhus og Stjørdal uten problemer.

– Men det er altså litt flere bakker her i fylket?

– Ja, det er litt flere bakker, ferjer og tider som skal holdes. Bussene er også vesentlig lettere enn tidligere, men det mente vi ikke skulle utgjøre den store forskjellen. Nå ønsker vi ikke usikkerheten om det kunne være bedre med maks motorkraft, og derfor oppgraderer vi.

– Er dere innenfor kravene til lave utslipp etter oppgradering?

– Vi har ikke mulighet til å kjøre på ordinær biodiesel lenger, og da blir det vanlig diesel. Vi er ikke pålagt å kjøre på biodiesel, men det kan fylket for så vidt pålegge gjennom anbud. Det er ikke gjort her.

– Blir det dyrt med nye motorer?

– Det vil koste noen kroner, men prisen er ikke avklart. Det pågår forhandlinger med Volvo, og jeg ønsker ikke spekulere i pris. Vi har sagt at dette ordner vi, sier Strand.