– 10 desember 2014 ble tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesveg annonsert på Lovdata og forskriften ble gjort gyldig fra 1. januar 2015, sier Harnes.Hun viser til at 1. april 2014 sendte Vegdirektoratet ut en NA-rundskriv hvor det ble understreket at det ikke kan godkjennes mer enn 7-8 % stigning i ettløps tunneler.– Dette betyr at vi fjernet muligheten for å godkjenne inntil 10 % stigning i undersjøiske tunneler allerede i 2014, sier Harnes.

Brannfare

Avdelingsdirektøren viser til at direktoratet i henholdsvis 2002 og 2007 ga Nordøyvegprosjektet tillatelse til å bygge tunneler med stigning på hele 10 prosent.– Selve tunnelforskriften ble liggende en god stund før den ble vedtatt. Samtidig fikk vi fikk stadig mer kunnskap om konsekvensene av bratte tunneler og den økte brannfaren det medførte. De tillatelsene som ble gitt, ligger langt tilbake i tid. Vi hadde ikke på det tidspunktet denne kunnskapen om brannfaren, sier Harnes.Hun kan ikke gi noen forklaring på hvorfor Veritas, som utarbeidet KS2 rapporten der også de tekniske løsningene ble godkjent, ikke hadde innvendinger mot de bratte tunnelene.– Jeg kjenner ikke til hva som ligger bak deres vurderinger, sier Harnes.

Les fleire nyheiter frå Nordre på smp.no

– Er det noen muligheter til å søke om unntak fra forskriften? Er det mulig å tenke seg at en får lov å bygge tre undersjøiske tunneler etter hverandre med 10 prosent stigning?– På dette spørsmålet vil jeg svare nei, det er ingen ankemulighet. Vi sier nei på grunn av trafikantenes sikkerhet  da det vil være utfordrende eller nesten umulig å rømme ut av en så bratt tunnel hvis det oppstår brann, sier Harnes.

– Systemsvikt

Styreleder i Nordøyvegen, Bjørn Sandnes, viser til at så sent som i 2010, bekreftet Samferdselsdepartementet i et brev den tillatelsen de hadde fått i 2007 om at de kunne bygge tunneler så bratte som med 10 prosent stigning.

Han mener årsakene til den knipa Nordøyvegen nå står i skyldes at systemene en eller annen plass har sviktet.– Det er helt opplagt. Her er det svikt i systemene et eller annet sted, sier Sandnes.