2 x ja til refinansieringsplanene

Både Volstad Shipping og Island Offshore har støtte fra obligasjonseierne når det gjelder planene om refinans.

Pressefoto. «Volstad Supplier». 

Nyheter

Det melder Nett.no onsdag ettermiddag. Ifølge nettstedet fikk forslagene til refinansiering støtte fra eierne av over 90 prosent av lånene i begge de to selskapene.

Både Volstad Shipping og Island Offshore presenterte refinansieringsplanene sine tidligere denne måneden, men var altså avhengie av at ja fra obligasjonseierne for å kunne gå videre.

Når det gjelder Volstad ønsker de blant annet at rederiet deles opp i en offshore- og en fiskeridel, og i ei børsmelding som ble offentliggjort onsdag 2. mars opplyste Volstad at de allerede hadde fått 70 prosent av låntakerne med på laget.

Les også:

Volstad med gjeldsavtale - vil skille ut fiskeridelen

Volstad Shipping i Ålesund har fått med seg et flertall av obligasjonseierne etter å ha lagt 99 millioner kroner på bordet.


I børsmeldinga gikk det videre fram at rederiet vil legge 99 millioner kroner på bordet for å kjøpe ut gjelda som i dag har en verdi på 220 millioner kroner. Lånet som ble utstedt i mai 2013, var opprinnelig på 275 millioner kroner. I tillegg har selskapet signalisert at de ønsker å tilby aksjer i offshoredelen.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Island Offshore har, på si side, et obligasjonslån på 700 millioner kroner som opprinnelig hadde forfall i april. Ifølge Nett.no tilbyr selskapet seg å kjøpe tilbake deler av dette lånet: Obligasjonseierne får tilbud om å selge til 72,5 prosent av pålydene, begrensa opp til 230 milioner kroner.

Les også:

Island Offshore har klar gjeldsavtale

To tredelar av obligasjonseigarane vil stemme for selskapet sitt forslag til restrukturering.


Som en del av refinansieringa skal eierene - Ulstein-familien og amerikanske Edison Quest, videre skyte inn mer egenkapital.

Selskapet har tidligere bekrefta at de skal selge tre PSV-er som er under bygging, og de har videre oppgitt at de har avtale om usatt levering av et flerbruksskip samt at de har oppnådd forbedra avtale for milliard-skipet «Island Navigator», som er under bygging i Japan. To fartøy er allerede solgt.

Planen innebærer at tilbakebetaling av gjeld til banker og obligasjonseiere blir utsatt til høsten 2018.