Det melder Nett.no onsdag ettermiddag. Ifølge nettstedet fikk forslagene til refinansiering støtte fra eierne av over 90 prosent av lånene i begge de to selskapene.

Både Volstad Shipping og Island Offshore presenterte refinansieringsplanene sine tidligere denne måneden, men var altså avhengie av at ja fra obligasjonseierne for å kunne gå videre.

Når det gjelder Volstad ønsker de blant annet at rederiet deles opp i en offshore- og en fiskeridel, og i ei børsmelding som ble offentliggjort onsdag 2. mars opplyste Volstad at de allerede hadde fått 70 prosent av låntakerne med på laget.

I børsmeldinga gikk det videre fram at rederiet vil legge 99 millioner kroner på bordet for å kjøpe ut gjelda som i dag har en verdi på 220 millioner kroner. Lånet som ble utstedt i mai 2013, var opprinnelig på 275 millioner kroner. I tillegg har selskapet signalisert at de ønsker å tilby aksjer i offshoredelen.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Island Offshore har, på si side, et obligasjonslån på 700 millioner kroner som opprinnelig hadde forfall i april. Ifølge Nett.no tilbyr selskapet seg å kjøpe tilbake deler av dette lånet: Obligasjonseierne får tilbud om å selge til 72,5 prosent av pålydene, begrensa opp til 230 milioner kroner.

Som en del av refinansieringa skal eierene - Ulstein-familien og amerikanske Edison Quest, videre skyte inn mer egenkapital.

Selskapet har tidligere bekrefta at de skal selge tre PSV-er som er under bygging, og de har videre oppgitt at de har avtale om usatt levering av et flerbruksskip samt at de har oppnådd forbedra avtale for milliard-skipet «Island Navigator», som er under bygging i Japan. To fartøy er allerede solgt.

Planen innebærer at tilbakebetaling av gjeld til banker og obligasjonseiere blir utsatt til høsten 2018.