Tallene kommer på toppen av de 7.300 personene som ble oppsagt eller permittert i fjor.

– Det er få lyspunkter i det korte perspektivet. Det er allerede en svært vanskelig situasjon i dag, og det kommer til å bli enda tøffere den nærmeste tiden, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund.

Rederiforbundet overleverte i dag sin konjunkturrapport til statsminister Erna Solberg. Rapporten er basert tilbakemeldinger fra rederiene om hva de forventer skjer i løpet av dette året. Tallene er dystre. Den lave oljeprisen rammer knallhardt de som jobber innen offshore supply og de maritimt ansatte på riggene.

– Stadig flere fartøyer går i opplag, og stadig flere ansatte sies opp eller permitteres. Dette slår inn i hele det maritime miljøet vårt, konstaterer Henriksen.

Les også: – Har ingen grunn til å så tvil om anslagene

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

12.000 ansatte

Akkurat nå ligger 101 skip i bøyene. Rederiforbundet regner med at dette tallet vil øke til 111 skip ved utgangen av juni. Antallet rigger i opplag vil øke fra 16 i dag til 23 ved utgangen av juni.

I sum medfører dette at fra og med 2015 til og med 2016 vil rundt 12.000 ansatte enten ha mistet jobben er være permittert.

– Fram mot sommeren vil halve riggflåten og om lag hvert sjette norskkontrollerte offshorefartøy ligge i opplag. I løpet av 2015 og inneværende år har hver femte ansatte blitt oppsagt eller permittert, sier Henriksen til NTB.

Ikke uventet svarer omtrent alle rederi at de forventer svakere resultat i år enn hva de fikk i fjor. Rederne forventer at omsettingen går ned og at bunnlinja blir dårligere. Inntektene falt med nesten 10 prosent i fjor. Et ventet inntektsfall i år på ytterligere 8 prosent, vil medføre at rederienes inntekter har falt med 17 milliarder på to år ved utgangen av 2016.

Dette skjer i kombinasjon med at supplyrederiene som kjent sliter med svært mye gjeld. Konsekvensen av det er at tilgangen til ny kapital er dårlig.

Rederiforbundet ber regjeringen følge opp sin egen maritime strategi og gi næringen konkurransedyktige og forutsigbare betingelser.

– Vi er en av verdens aller største maritime nasjoner og har vært det gjennom flere generasjoner. Vi skal komme oss gjennom denne perioden også, sier Henriksen til NTB.

Les flere nyheter her