En skipsmodell og en terrengmodell ble nylig testa ut og verifisert ved simulatorsenteret Force Technology i København, og i juni får to kapteiner og to loser prøve seg på den virtuelle seilasen, melder Kystverket på hjemmesidene sine.

Simulatorseilasene gjennom Stad skipstunnel skal gjennomføres under ulike værforhold og om bord i to forskjellige fartøystyper - et 150 meter langt godsfartøy og hurtigruteskipet MS «Midnatsol». Seilasene blir utført ved hjelp av en digital modell av området fra Ulvesundet til Vanylvsfjorden, går det fram av artikkelen.

Simulatroseilasene blir gjennomført for å se om den planlagte tunnelen er tilstrekkelig sikker for passering med dimensjonerte fartøy, og erfaringene vil gi et bedre beslutningsgrunnlag for å avgjøre hvilke navigasjons- og manøvreringshjelpemidler som er nødvendige for skipstunnelen, og detaljer rundt entrings- og ledekonstruksjoner, heter det.

‒ Virtuellbasert prosjektering og testing i et realistisk simulatormiljø er en effektiv måte å teste skipstrafikken i ny farled fra Ulvesundet gjennom tunnelen og ut Vanylsfjorden. Vi skal være så sikker som mulig på at tunnelen kan brukes som forutsatt og under de aller fleste værforhold, sier prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket.

Erfaringer fra simulatortestene vil inngå som en egen delrapport i forprosjektet som skal overleveres Samferdselsdepartementet våren 2017.

Sunnmørsposten har ved en rekke anledninger skrevet om simulatorsenteret ved Norsk Maritimt Kompetansesenter, og så tidlig som i 2008 kunne studenter ved Høgskolen i Ålesund prøve seg på simulatorseilas nettopp gjennom Stad skipstunnel - også dette som følge av et samarbeid med Kystverket.