Blant annet gjennom Facebook-gruppa «Sjåfør i Sunnmøre», blir det organisert pirattaxikjøring i distriktet. Dette får store konsekvenser for taxinæringen i regionen, mener Norges Taxiforbund.

– Det er et kjempeproblem. Noen steder får ikke taxiene oppdrag på kveldene i helgene, fordi kundene heller velger å bruke pirattaxiene. Det skjer også på dagtid at noen knapt har oppdrag enkelte steder, forteller lederen for Norges Taxiforbunds avdeling i Møre og Romsdal, Per-Morten Bjørlykke, til Sunnmørsposten.

Kan være farlig

Norleif Jølnand, ansatt i ordensseksjonen i Ålesund-politiet, oppfordrer brukere av pirattaxier til å tenke seg nøye gjennom før de setter seg inn i en bil med en ukjent sjåfør.

– Det er mange ting man burde tenke på. Skjer det en ulykke, vil ikke forsikringen nødvendigvis dekke det hvis du er i en pirattaxi. Man vet heller aldri hensikten til sjåføren, sier Jølnand.

Også Norges Taxiforbund tenker blant annet på passasjerenes beste når de oppfordrer enkeltpersoner til å ikke ta i bruk pirattaxier.

– Det bekymringsfulle er at man ikke tenker på konsekvensene ved en ulykke. I tillegg ender det ofte opp med at folk betaler mer for å sitte i pirattaxi enn en vanlig drosje, sier Bjørlykke.

Daglig leder i Ålesund Taxi, John Breivik, liker ikke utviklingen til pirattaxivirksomheten.

– Generelt er vi bekymret for konsekvensene av slik kjøring. Dette går på at kjøring mot vederlag er løyvepliktig, med dertil tilhørende krav på materiell som brukes, og ikke minst forsikringer. De foreldre som tillater sine barn å kjøre mot betaling, kan dermed bidra til at barna blir gjeldsslaver resten av livet, sier Breivik.

Ikke vennetjenestene

Både politiet og taxinæringen påpeker at de på ingen måte er ute etter venner som kjører venner og får dekket kostnadene.

– Hvis vi skal gå etter det, så måtte vi ha slått ned på at naboen klipper gresset for deg, sier Jølnand.

– La det være helt tydelig at vi ikke er ute etter de som kjører sine venner, men når enkelte kan ha like stor svart inntekt som en lovlig drosje, går dette også utover samfunnet. En taxi betaler mange hundre tusen i merverdiavgift, drivstoffavgift, skatt og arbeidsgiveravgift, sier Breivik.

Dialog

Siden i fjor sommer har taxinæringen i Møre og Romsdal samarbeidet tett med politiet for å få bukt med pirattaxier

–Vi har hatt flere møter med politiet, men samarbeidet går litt opp og ned. De har ikke alltid ressursene til det, sier Bjørlykke.

Politiet på Sunnmøre har gjort flere tiltak for å stoppe og avdekke sjåfører som driver med ulovlig persontransport.

–Vi har hatt flere kontroller, men vi har ikke klart å avdekke at noen kjører pirattaxi. Noen må stå fram eller noe må avsløre dem, sier Jølnand.

Hjelp

Politiet sier at de er avhengige av tips for å stoppe ulovlig kjøring.

– Hvis du for eksempel ser en bil som stopper et spesielt sted hver halvtime, oppfordrer vi at publikum tipser oss. Vi er avhengige av hjelp for å stoppe pirattaxier, sier Jølnand.

Også Bjørlykke i Norges Taxiforbund vet at politiet har en vanskelig oppgave.

–Det er vanskelig å avdekke, men derfor prøver vi å sette søkelyset på temaet hele tiden. Det er nødvendig å fronte saka ofte. Vi hadde nylig en aksjon sammen med blant andre NAF og Statens vegvesen, sier Bjørlykke.

Per Morten Bjørlykke i Norges Taxiforbund vil rette fokus mot å hindre pirattaxikjøring. Foto: Torill Myre