Etterforskningen av Valldal-ulykken:

Begge førerne ble alkotestet

Det ble tatt alkotest av begge førerne etter bussulykken i Valldal hvor en mann fra Ukraina omkom. Ingen av førerne hadde promille.

Sto omtrent stille Personbilen skal ifølge politiet ha stått omtrent helt i ro ved sammenstøtet før bussen kjørte av vegen.  Foto: Odd-Sølve Grannes

Nyheter

Lørdag kolliderte en ukrainsk turbuss med en personbil ved Grønning i Valldal. Bussen veltet over autovernet etter sammenstøtet, og landet på taket. En mann omkom og 16 ble skadd.

Siktet for uaktsomt drap

Bussjåføren er pågrepet og siktet for brudd på vegtrafikklovens paragraf 3 om hensynsfull kjøring. Han er også siktet etter straffelovens paragraf 281, uaktsomt drap. Onsdag ble sjåføren varetektsfengslet i fire uker.

Politiet mener bussjåføren holdt altfor høy hastighet, rundt 50 kilometer i timen, på den smale veien. Dette til tross for at det er 80-sone på stedet. Samtidig mener politiet at personbilen holdt en hastighet på mellom 0-15 kilometer i timen ved tidspunktet for sammenstøtet.

Reagerte på manglende blodprøve

Tirsdag reagerte bussjåførens forsvarer på at det ikke var tatt blodprøve av føreren av personbilen, som var ansatt hos politiet i Ålesund.

– Så langt jeg kan se er det ikke innhentet undersøkelser av politibetjenten, sier forsvarer Sjur Engelsen Lange til smp.no. Han forteller at bussjåføren nekter straffskyld og anker avgjørelsen om varetektsfengsling i fire uker.

Politiinspektør Ove Brudevoll forteller til smp.no at det er tatt alkotest av begge førerne.

– Det var negativt utslag på begge to. I forhold til bussjåføren så ble det på et litt senere tidspunkt gjennomført en kroppslig undersøkelse i form av blodprøve. Det var fordi det var grunnlag for å mistenke ham for å ha gjort noe straffbart i saken, sier Brudevoll.

Forsvareren mener det er normal rutine å innhente blodprøve av begge parter etter en slik ulykke?

– Det er ting som avgjøres konkret i en sak. Her er det tatt alkotest av begge to med negativt utslag. Det jeg også kan si er at det ikke er mistanke om at noen av førerne var påvirket av alkohol eller rusmidler, sier Brudevoll.

Diskusjon rundt vegen

På stedet hvor ulykka skjedde er det 80-sone.

– Med tanke på at det er 80-sone på stedet, og politiet mener at bussjåføren kjørte rundt 50 kilometer i timen, hvorfor har han brutt vegtrafikkloven §3 om hensynsfull kjøring?

– Bilførere må innrette seg etter veien som er der. Den er smal på det punktet ulykka skjedde, det er veldig liten klaring. Når en buss og en personbil skal passere hverandre her, så kreves det svært lav hastighet, mener Brudevoll.

Ut ifra tekniske undersøkelser og vitneavhør mener politiet at personbilen omtrent sto stille på passeringstidspunktet (mellom 0-15 kilometer i timen), og at bussen kom i rundt 50 kilometer i timen.

Treffpunkt

Brudevoll påpeker at treffpunktet på personbilen er ved venstre bakhjul. Det har altså ikke vært en frontkollisjon.

Vegvesenet skal ha befaring på stedet. Brudevoll regner med at de tar en vurdering av strekningen og det som går på fartsgrense.

– Likevel er det slik at farten skal tilpasses etter vegforholdene, påpeker Brudevoll.

Han mener det ikke har noe å si for siktelsen at bussjåføren ikke er kjent i området, og at han kjørte godt under fartsgrensen.

– Det er slik at når man kjører bil i Norge, så må man innrette seg etter norsk natur og norsk vegstandard, sier politiinspektøren.