Tresfjordbrua ble åpnet i oktober 2015 etter i underkant av tre år med brubygging, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth.

I november 2013 starta Statens vegvesen med restaurering av Rauma bru på E136. Når de nå skal være ferdig i midten av oktober, har det ganske nøyaktig gått tre år med arbeid.

Stadig nye problemer

Seksjonsleder for vedlikehold, Torgeir Bye, vil ikke laste entreprenøren, men erkjenner at restaureringsprosjektet flere ganger har «endret karakter» undervegs.

– Det har stadig dukket opp nye ting med blant annet gamle forskalinger og skader på fundament som ikke kunne oppdages før man starta opp arbeidet. Vi oppdaget at det så mye verre ut enn først antatt, sier han.

Bye sammenligner prosessen med restaurering av et gammelt hus, eller en eldre bil.

– Uforutsette ting kan dukke opp, påpeker han.

Kostnadssprekk

Nå ligger Statens vegvesen inne med en kostnadsprognose på 70 millioner for tre år med arbeid på Rauma bru.

I starten regnet de med at prisen ville bli i overkant av 20 millioner, men da var prosjektet ansett for å være en mindre vedlikeholdsoppgave.

– Det var før undervanns-inspeksjonen, understreker Bye.

Han vet ikke hva en ny bru på rundt 150 meter ville ha kostet, men mener bestemt at det ville ha blitt minst to – eller tre ganger så dyrt.

– Man hadde ikke kommet mer enn en tredjedel uti elva med en ny bru for prisen det vil koste å rehabilitere Rauma bru, hevder Bye, og slår fast at det er lett å være etterpåklok.

Nå er fundamentet sikret, og etter at en brupilar sviktet i juni har arbeidet gått etter planen.

Det er kontroll på alt under vann, og Bye mener at brua skal tåle flom – og det meste.

KLAGER IKKE: Sjåfør Marius Nygård har forståelse for at uforutsette hendelser kan skje. Han tror at brua blir ferdig restaurert før Veslemannen raser.

Langtransportsjåfør Marius Nygård kjører ofte over brua.

Han har forståelse for at det kan skje ting underveis i prosjekter.

Nygård sier at han tror brua blir ferdig før Veslemannen raser i Romsdalen.