Fylkesmannen reagerer kraftig på at Helse Møre og Romsdal brukte 14 måneder på å behandle en ordinær klage, og mener mange pasienter rett og slett ville gitt opp i en slik prosess.

– Trussel for rettssikkerheten

«Det skal ikke være nødvendig for klager å måtte etterlyse svar, be om bistand fra Pasient- og brukerombud og fastlege eller måtte involvere Fylkesmannen for at en ordinær rettighetsklage skal bli behandlet. Det er nærliggende å tro at mange pasienter/klagere rett og slett vil gi opp i «klageforløpet» når den profesjonelle parten håndterer saken som dette. I aktuelle sak brukte helseforetaket 14 måneder før saken var ferdig behandlet. Aktuelle saksbehandling er en trussel for pasientens rettssikkerhet og for pasientens helsetilstand ved at pasienten ikke får sin rett til helsehjelp oppfylt», står det i et krast brev fra Fylkesmannen.

Ble henvist til psykiatrien

Pasienten fikk avslag på behandling ved distriktspsykiatrisk senter allerede i mars 2015, men fastlegen og Pasientombudet hjalp pasienten, og legen henviste på nytt flere ganger.

Brev fra helseforetaket ble ikke mottatt hos Fylkesmannen eller Pasientombudet. Fylkesmannen, som purret flere ganger, mente saken måtte prioriteres på grunn av familiære forhold.

– Da vi fikk svar, var ikke spørsmålene våre besvart, påpeker konstituert fylkeslege Cato Innerdal.

Fikk behandling likevel

30. mai 2016 ble helseforetaket bedt om å gi en snarlig vurdering, samt tilbakemelding innen 16. juni. Én måned etter fristen kom svaret om at pasienten hadde fått tilbud om helsehjelp likevel.

– For å gjøre en lang historie kort har vi purret mange ganger på helseforetaket. Kritikken fra Fylkesmannen er klart berettiget, sier Pasientombud Runar Finvåg i Møre og Romsdal.

Han sier loven er klar, og mener klager etter henvisning skal behandles raskt.

Finvåg sier pasienten har uttalt at saken har vært en stor påkjenning.

– Vi ser en del klager i helseforetaket som tar for lang tid å behandle, men så lang tid som 14 måneder har vi heldigvis ikke sett ofte, påpeker Finvåg.

– Beklager

Fagdirektør Odd Veddeng erkjenner at Helse Møre og Romsdal kan bli bedre på saksbehandling, og at det er grunn til å beklage det som har skjedd i denne saken.

– Det er flere ledd i saksprosessen, og svikt i ett ledd kan forsinke saksbehandlingen. I denne saken ser vi også at vurderingsfrister er blitt brutt. Totalt sett viser snittet at vi ligger godt innenfor vurderingsfrister, men det finnes unntak, sier Veddeng.

Fagdirektøren forteller at de internt har sjekket hvorfor brev adressert til Fylkesmannen og Pasientombudet ikke har kommet fram.

– Slik post skal gå via det sentrale mottaket. Av og til ser vi at Fylkesmannen har sendt brev direkte til avdelinger, og at det blir svart direkte. Da kan det være at vi har mistet kontrollen med saksgangen, sier Veddeng.

Han har ikke sett saker hvor lang saksbehandlingstid har fått alvorlige konsekvenser for liv og helse. Helse Møre og Romsdal skal gå gjennom saken og forbedre seg på å følge rutinene sine, som Veddeng mener er gode i utgangspunktet.

– 14 måneder er selvsagt for lang tid. Det er åpenbart at en svikt har stoppet saken. Vi skal svare innen forsvarlige og gitte frister, også skal vi svare på det som det blir spurt om, sier Veddeng.

Fagdirektøren legger til at det oftest i klagesaker ikke er bare én klage og et svar, men flere brev fram og tilbake.