Kraftige kutt i avisene i nordvest

Polaris media har vedtatt store kostnadskutt og nedbemanning.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix  

Nyheter

Mediekonsernet, som blant annet eier Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke, vedtok onsdag såkalte resultatforbedrende tiltak på 300 millioner kroner. 120-150 millioner av disse skal ha effekt allerede i 2017.

En vesentlig del av resultatforbedringen vil komme som nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding torsdag. Det er lagt til rette for at dette skal skje med frivillige ordninger, og selskapet vedtok rammeverket for sluttpakker og afp-ordninger.

– Det er snakk om store tall, men at det er en effekt som skal tas ut i 2020 og det er langt fram. Dette er det tøffeste kuttet jeg har opplevd i mine 43 år i bransjen. Det er en stor utfordring for oss, sier tillitsvalgt Ulf Dalheim til Trønder-Avisa.

Færre ansatte

Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.

Vedtaket som nå er gjort i Polaris er et overordna rammeverk. Hvor store kuttene blir i hvert enkelt selskap er ikke vedtatt ennå. Dette blir trolig gjennomført i løpet av de nærmeste ukene.

Dalheim sier de ansatte har vært godt involvert i prosessen som har ledet til de konkrete kuttplanene, men at helheten i planene først ble kjent på onsdagens styremøte.

– Vi har lenge gått og ventet på at noe slikt skulle komme og det er godt å få en avklaring nå. Heldigvis legges det opp til sluttpakker og frivillighet med både etterlønn og studiestøtte for dem som søker lykken andre steder, sier Dalheim.

Han er ikke er i tvil om at kuttplanene vil innebære enda hardere redaksjonelle prioriteringer.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

11 prosents driftsmargin

Kvartalsrepporten ble også lagt fram torsdag. EBITDA (driftsresultatet) for andre kvartal er 45 millioner kroner mot 56 året før. Det gir en driftsmargin på 11 prosent.

Grunnen til kuttene er kraftig nedgang i annonseinntektene med 12 prosent – 23 millioner kroner – til 180 millioner. . Brukerinntektene (abonnement) vokser med seks prosent.

Omsetninga for konsernet er 400 mill i andre kvartal, dette er en nedgang på 15 millioner kroner fra året før.


Norske medier kutter for over to milliarder kroner

Oslo (NTB): Den norske mediebransjen har gjennomført kutt for over én milliard de siste to årene. De neste årene planlegges det kutt på ytterligere én milliard.

 

Negativt resultat for Polaris

Tromsø (NTB): Mediekonsernet Polaris fikk et resultat før skatt på minus 16,6 millioner kroner i første kvartal i år.