Advarer mot direktørsvindel

Såkalte direktørsvindel har blomstret opp flere steder i landet de siste månedene - også på Sunnmøre.

Illustrasjonsbilde  Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Politiets råd
  • Lag guide for hvordan sensitiv info skal håndteres.
  • Tren ansatte for hvordan svindel kan oppdages.
  • Gjennomfør tester for å avdekke svakheter.
  • Hold bedriften oppdatert ved kommunikasjon med politiet og andre myndigheter.
  • Krev flere signaturer ved betalinger og ha en fast kontaktperson i banken.
  • Lagre data om bedriften blir utsatt for svindel, eller svindelforsøk.
  • Kilde: Aftenposten/politiet
Nyheter

Sju ulike politidistrikt etterforsker nå tilfeller av svindel rettet mot personer i ledende stillinger. Dette er en svindelmetode som har økt i omfang de siste månedene, skriver Aftenposten.

Metoden kalles CEO-svindel eller direktørsvindel og har som mål å loppe selskaper for penger ved å overbevise ansatte eller sjefer til å overføre penger fra bedrifta.

Politiet på Sunnmøre er blant distriktene hvor bedriftsledere er utsatt for slik svindel. Senest forrige uke ble en sak anmeldt hvor en leder i en fiskeribedrift hadde overført et sekssifra beløpet til utlandet.

Halv milliard

Siden nyttår har svindlere lurt til seg over en halv milliard kroner. I løpet av sommeren har antall tilfeller tatt av, og i juni og juli ble det registert 30 slike saker.

Politiet tror også mørketallene kan være store fordi bedrifter ikke vil anmelde saker av hensyn til omdømmet.

Bank stoppet sjef på Sunnmøre fra å bli svindlet

En daglig leder i en fiskeribedrift overførte nylig et sekssifra beløp til svindlere. Svindelen ble stanset i siste liten.


Presses

Ofte utgir svindlerne seg for å være noen andre via fiktive epostadresser.

Politiadvokat Eivind Kluge forteller at de som har utført overføringene ofte blir satt i en presset situasjon.

– Det kan være at de tror at de er i kontakt med sjefen, og at det vil få store konsekvenser for selskapet og i neste omgang deres stilling om de ikke overfører. Eller så kan det være at man gjør noe som er viktig for selskapet, noe som vil bli en stor nyhet i selskapet og finanspressen, om man utfører det. Man får personen til å føle seg viktig, forklarer Kluge til avisen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no