Fra fylkeshuset i Molde ser kollektivtilbudet i Ålesund ganske bra ut. Brukerne er ikke like fornøyde.

– Det kan være et problem at vi ikke har en felles forståelse av situasjonen.

Det sier rådmann Astrid Eidsvik i Ålesund som er leder i styringsgruppa for Region Ålesund som består av Ålesund, Giske, Haram, Sandøy og Skodje. I april skrev gruppa et brev til samferdselsutvalget i fylket og til samferdselssjefen der de ba om et møte for å snakke om et kollektivløft for Ålesundsregionen.

Politikere og byråkrater tok signalet, og tirsdag ble det holdt et såkalt dialogmøte i Ålesund der en rekke aktører møttes for å snakke om kollektivsatsing – og mangel på sådan.

Kutter ut sjukehuset? Vil forenkle bussturen fra Magerholm til Moa

Dystert

Astrid Eidsvik innledet møtet og tegnet et temmelig dystert bilde av situasjonen i Ålesund.

– Vi har de siste ti årene opplevd en nedgang i tallet på kollektivreiser, sa Eidsvik.

I våre kommuneplaner ønsker vi at kollektivandelen skal øke fra dagens seks prosent til 15 i 2027. Det betyr at antallet reiser må øke fra 2,88 millioner i dag til 8,31 millioner i 2027. Det betyr en vekst på åtte prosent hvert år, mens vi de siste ti årene har hatt en nedgang på fire prosent i året. Tiltakene virker ikke, slo Astrid Eidsvik fast.

Hun mente også at de fylkeskommunale tiltakene ikke strekker til, og at politikerne må jobbe knallhardt for å komme inn på lista over regioner som får lukrative bymiljøpakker.

Lover knallbra mobilapp: Fram har ny buss-app klar i januar

Ikke godt nok

Etter Eidsvik, sto ordførere og rådmenn i de andre kommunene fram på rekke og rad der de tegnet et bilde av en kollektivhverdag som ikke er god nok for innbyggerne. Både fra administrasjonen og studentene på NTNU i Ålesund ble det også tegnet et bilde av et kollektivtilbud som ikke tilfredsstiller kravene til effektiv transport som miljøbevisste studenter stiller i dag.

Lufthavnsjef Tor Hånde nyanserte bildet litt, og ønsket å avlive et par myter om at flybusstilbudet til Vigra er dårlig.

– Det vil jeg hevde at det ikke er, sa Hånde, som heller ikke ville bli beskyldt for at Avinor ønsker et dårlig flybusstilbud for å tjene mer penger på parkering.

– Avinor er en pådriver for et godt flybusstilbud, og på en vanlig dag har vi rundt 60 avganger til og fra flyplassen, sa Tor Hånde.Han hadde imidlertid merket seg innspillene fra blant annet ordfører Dag Olav Tennfjord i Skodje som ønsket at flybussen også kunne legge ei rute over Ellingsøya.

Forenklinger

Flere som hadde ordet på møtet, ønsket seg også enklere takstordninger og bedre informasjon om når bussene og båtene går. Her er samferdselsavdelinga i full gang med å innføre tiltak som skal forbedre disse feltene. (Se egen sak).

Samferdselssjef Arild Fuglseth mente at Astrid Eidsvik hadde tegnet et vel dystert bilde av situasjonen, men han var også innstilt på at kollektiv- tilbudet må utvikles i et nært samarbeid både med fylke, stat og kommune.

– Når Fram får hånd om det aller meste av kollektivtilbudet, vil det også bli enklere å orientere seg i et samferdselssystem som er svært komplekst i Møre og Romsdal, sa Fuglseth. Han trakk fram det som før het Timeekspressen, men som må heter Fram ekspress, som et godt eksempel.

– Fram ekspress er navet i kollektivsystemet vårt som det går an å bygge videre på.

Ny bussterminal i Ålesund: Skal teste ny gateterminal før den er bygget

Samferdselssjefen lovet også å ta det han kalte en generalgjennomgang av takstsystemet og innføre autopass på ferjene. Han viste også fram tall som forteller at Møre og Romsdal produserer mye kollektivtrafikk til en rimeligere penge enn de fleste andre fylker. Og som svar på Eidsviks tall, kan fylket vise til en svak økning i antallet kollektivreiser.

– Jeg registrerer at det er ulike meninger om kollektivtilbudet i Ålesund, men nettopp derfor er det viktig at vi har et slikt møte der alle aktørene kommer med sine innspill. Nå kan vi begynne å jobbe veldig konkret, konkluderte ordfører Eva Vinje Aurdal etter møtet.

Nå kan du si din mening om byutvikling i Ålesund - klikk på bildet og delta i debatten.