Les også: Skoleklasse strandet i Gdansk - må busse hjem (krever innlogging)

Inger Skjong og reisefølget hennes skulle ha landet på Vigra lørdag kveld, men da flyavgangen til Wizz Air fra Gdansk ble kansellert, var det beste tilbudet flyselskapet kunne gi dem å fly hjem onsdag.

- Etter å ha stått minst fem timer i kø til billettluka fikk vi beskjed om at vi kunne få fly hjem onsdag kveld, forteller Skjong når smp.no ringer dem i Polen. Reisefølget på fire har ikke fått mye søvn i natt. Etter beskjeden om at flyavgangen var kansellert har de stått i lange køer for å prøve å ordne hotellrom og å finne andre måter å komme seg hjem på.

Nektet å gå ut av drosjen

Etter å ha stått i kø i timevis for å ordne nye flybiletter hjem, måtte reisefølget på ny stille seg i kø. Denne gangen for å ordne hotellrom.

- Vi fikk etterhvert tildelt hotell fra Wizz Air og satte oss i en drosje. Den kjørte oss 1.5 mil bort fra flyplassen og vi ante ikke hvor vi var. Da vi kom fram var det helt mørkt og stedet så ut som ei rønne. Drosjesjåføren hadde også store problemer med å finne fram fordi han aldri hadde hørt om hotellet. Skjong forteller at de nektet å gå ut av drosjen, og at sjåføren dermed kjørte dem tilbake til flyplassen.

- Drosjesjåføren var enig med oss i at det stedet ikke så bra ut, sier Skjong.

Reiser hjem mandag

Til slutt fikk reisefølget, sammen med flere andre frustrerte sunnmøringer, plass på et annet hotell.

Skjong forteller at de nå har ordnet flybilletter hjem mandag.

Ingen informasjon, mat eller vann

Flyet, som opprinnelig skulle gå 19.20 fra Gdansk ble først forsinket en og en halv time. Det ble opplyst på tavlen over flyavganger. Etter det var det ingen informasjon fra Wizz Air.

- Det vi fikk av informasjon måtte vi aktivt gå å spørre om. Det ble heller ikke delt ut verken mat eller vann til de reisende. Jeg spurte om et glass vann, men det var det ikke snakk om at de kunne ordne, sier hun. Fra reisefølget kjørte til flyplassen lørdag klokka 16.00, gikk det tolv timer før de var innlosjert på hotellet.

- Først da fikk vi ordnet mat og vann. Men vi måtte kjøpe det selv.

Ikke Wiz Air igjen med det første

Skjong mener Wizz Air håndterte denne situasjonen amatørmessig, og forteller at det blir lenge til neste gang hun velger det flyselskapet.

- Det blir ikke Wizz Air med det første nei. De er billige, men ikke så billige at det skal være så dårlig service, sier hun og legger til at det er flere sunnmøringer ved hotellet som deler hennes oppfatning.

- Alle prøver nå å finne andre måter å komme seg hjem, sier hun. De har fortsatt ikke fått beskjed om hva som var grunnen til at flyet ble kansellert.

Det har ikke lykkes smp.no å komme i kontakt med Wizz Air.

Wizz Air flyr direkteruter mellom Vigra og Gdansk. Foto: Arkivfoto