Det er fylkestinget som har gitt Oslo Economics oppdraget med kvalitetssikre finansieringsplanen bak Nordøyvegen. Den endelige rapporten vil bli overlevert fylkesadministrasjonen midt i neste uke, men en rekke sentrale personer i administrasjonen, samt utvalgte fylkespolitikere, har fått en muntlig redegjørelse om hovedfunnene.

Uenig med fylket

Rapporten skiller seg også markant fra utredningen revisjonsselskapet Deloitte presenterte for to uker siden. Deloitte-rapporten var bestilt og betalt av forkjemperne for Nordøyvegen, og konkluderte med at prosjektet var sjølfinansierende.

At to ekspertgrupper kommer med så vidt forskjellige konklusjoner om hva som blir prisen på å bygge Nordøyvegen, skaper nå hodebry hos fylkespolitikerne.

Ferjesubsidier og renter

Slik Sunnmørsposten forstår er det også betydelig uenighet om hvilke rentenivå en skal legge til grunn. Deloitte bruker i sin hovedmodell en rente på 2 prosent. De presenterer også et scenario der renta økes til fire prosent i løpet av de neste 40 årene.

Oslo Economics vil ikke legge en så lav rentesats til grunn. De mener at en må ta høyde for at renta stiger til minst seks prosent. Det vil i så tilfelle øke kostnadene dramatisk. I tillegg mener de at det må legges inn en årlig kostnad for fylket på 10 millioner for å få på plass et busstilbud fra Nordøyane den dagen fastlandssambandet står klart.

Ny debatt

Det som synes klart er at dersom tallene fra Oslo Economics blir lagt til grunn, vil det utløse en ny debatt i Fylkestinget om hvorvidt det er mulig for fylkeskommunen å finansiere og bygge Nordøyvegen.

Leder i plannemnda, Frank Sve, understreker at han ikke har lest rapporten, og at han derfor ikke kan forholde seg til disse opplysningen.

– Først må vi få muligheten til å lese den endelige rapporten fra Oslo Economics. Som politikere må vi lene oss både på den rapporten og på rapporten fra Deloitte. For min del håper jeg det er minst mulig sprik mellom de to, sier Sve.

Han viser til at fylkestingets i sin bestilling av rapporten fra Oslo Economics la inn en del klare føringer.

– En forutsetning var blant annet 40 år med ferjesubsidier. Jeg forutsetter at de har forhold seg til disse føringene, sier Sve.

Her sitter rådgiverne i oslo Economics som står bak den nye rapporten. Foto: Geir Strand