– Dette angår hele regionen, Busstoppet ved Ålesund sjukehus må være brukervennlig for alle, sier Monica Molvær (H).

– Jeg synes tanken på lengre atkomstvei ikke er framtidsretta, og noe vi ikke bør gå inn for, sier Thor Hansen (Ap).

Mens hun sitter i Rådet for likestilling av funksjonshemmede i Møre og Romsdal fylkeskommune, leder han tilsvarende utvalg i Ålesund kommune.

– Ender vi opp med at dette busstoppet fjernes og det blir en permanent løsning helt oppe ved fylkesvegen, er det mange som bruker sjukehuset som kan få problemer, spesielt rullestolbrukere og svaksynte, sier Molvær.

Bakkeby

– Ålesund sjukehus er også byens største arbeidsplass, og da bør en ikke gjøre det vanskeligere å bruke buss. Et kollektivknutepunkt burde heller ligge nært sjukehuset, både av hensyn til pasienter og ansatte, sier Hansen.

Begge er opptatt av universell utforming og tilgjengelighet. Da er det krav til at stigning ikke overskrider fem prosent.

– Kravet er ufravikelig, sier Hansen som mener stigninga i bakkene opp til Borgundvegen er brattere.

Bratt, glatt på vinterstid og med en fot i gips, så er et busstilbud oppe ved hovedvegen mindre attraktivt å prøve seg på, ifølge Hansen. Ei heller med rullator eller rullestol.

Planer

– Det er riktig at vi holder på med en reguleringsplan for nytt busstopp eller kollektivknutepunkt oppe ved hovedvegen. Planen er å gjøre det så bra, at bussen ikke trenger å kjøre ned til sjukehuset. Dette er ikke endelig vedtatt, men vi jobber med forslaget sammen med både Ålesund kommune og sjukehuset, forteller Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen.

– Og da blir busstoppet like ved sjukehuset fjerna?

– Ja, det er jo et spørsmål om hvordan man gjør det, men i utgangspunktet er det jo det som er tanken, sier Birkeland.

Han viser til at det er stor høydeforskjell mellom sjukehuset og det planlagte kollektivknutepunktet.

– Det er derfor på sikt planer om å bygge et parkeringshus med heis, mellom sjukehuset og det nye kollektivknutepunket, påpeker Birkeland, for i dag bruker bussene mye tid på å kjøre sløyfa nedom sjukehuset.

Han understreker at planene er avhengig av vedtak i Bypakken.

P-hus med heis

Thor Hansen lar seg ikke begeistre av uttrykket «på sikt»,

– «På sikt-planer» er ikke gode, mener Hansen. Jeg forstår at det er tungvint for bussen å kjøre nedom sjukehuset, men en må komme opp med en bedre løsning, sier Hansen.

En på-sikt-løsning med heis via et parkeringshus som ikke er vedtatt bygget, lar han seg ikke berolige av.Molvær hadde gjerne sett at bussen gikk i sløyfe både nedom Ålesund sjukehus og nye Åse sjukeheim og legevakt som åpner i 2017.

Grep

– Planene som foreligger er ikke endelig vedtatt. Hva gjør dere nå?

– Utfordringa til Rådet for likestilling av funksjonshemmede er at vi ofte opplever at vi kommer inn for seint, at planer er lagt før vi får uttale oss. Derfor har jeg bedt samferdselsavdelinga i fylket om å komme på vårt møte og hold en orientering, sier Molvær.

Hansen har bedt om en slik orientering fra kommuneadministrasjonen i Ålesund.

– Det er veldig viktig at vi løfter i lag, sier Molvær.

– Vi vet at jo tidligere vi kommer inn, jo lettere er det å gjøre grep, før det er for seint, sier Hansen.

<strong>KOLLEKTIVKNUTEPUNKT:</strong> Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen bekrefter planene om å fjerne busstoppet ved sjukehuset. Foto: Statens vegvesen