Forsinka bagasje levert til tomt hus

Den forsinka bagasjen til Kjell Roger ble levert til tomt hus og sto flere dager på trappa uten at han visste det. – Vi fikk ikke svar da vi ringte, men tok sjansen på å levere, sier transportselskapet.

Oppgitt: – Skal man bare kunne kjøre ut bagasjen til folk, uten å ha vært i kontakt med dem det gjelder? spør Kjell Roger Straume. – Nei, er svaret fra Aviator Handling. De vil nå gå gjennom rutinene sine. Foto: Privat 

Nyheter

– Det ryker ikke lenger av ørene mine, men jeg var veldig sint da det sto på. Det sier Kjell Roger Straume i Tennfjord, etter en opplevelse knytta til forsinka bagasje han sier han helst ser andre får slippe. Den pensjonerte rektoren forteller: – Vi hadde vært på tur med Hurtigruten fra Ålesund til Kirkenes, og fredag 16. september skulle vi reise hjem via Oslo til Ålesund.

Koffertene kom ikke

Men så var flyet fra Kirkenes forsinka, og resultatet var at Straume og kona ikke var framme på Vigra om ettermiddagen slik planen var, men først rundt klokka 21.

– Og der mangla altså koffertene våre, sier Straume.

Han forteller at han henvendte seg i skranken til Aviator Handling og fikk lagt fram beskjed.

– Med kopi av innrapporteringa mi, et telefonnummer jeg kunne ringe hvis bagasjen ikke dukka opp inklusive, dro jeg hjem. Jeg fikk beskjed om å avvente litt, men så hørte jeg ikke noe, sier Straume.

Lørdag og søndag forsøkte han derfor å ringe nummeret han hadde fått, men sier at han bare kom til en svarer.

Ny reise

Søndag, fortsatt uten å ha fått koffertene levert, dro Straume videre fra Tennfjord til Sogn.

– Jeg skulle feire 70-årsdagen min i Balestrand, men fortsatte å ringe telefonnummeret til Aviator jevnt og trutt. Jeg la også igjen melding på svareren, men hørte fremdeles ingen ting.

Og for å gjøre ei lang historie kort: Først onsdag, på vei hjem fra feiringa, begynte ting å skje.

– Da var jeg allerede rimelig irritert, og bedre blei det ikke da jeg på et tidspunkt prøvde Norwegian – og kom gjennom til ei engelsktalende dame. Hun kunne nemlig fortelle meg at bagasjen vår hadde kommet til Ålesund lufthavn alt lørdag ettermiddag.

Sto på trappa i flere dager

Straume forteller at han etter dette, nå ikke bare litt opptrekt, «lå på telefonen» til Aviator de siste milene hjem til Tennfjord.

– Og brått nådde jeg fram. Men fikk til beskjed at de fortsatt ikke visste noe om bagasjen vår. «Jeg kan fortelle dere at den kom til Vigra på lørdag», sa jeg – og ba de ordne opp umiddelbart.

Det viser seg imidlertid at de to koffertene til Straume ble kjørt ut og satt av hjemme hos han søndag ettermiddag, selv om han ikke var hjemme.

– Dette fant jeg først ut onsdag. Da hadde de stått på trappa mi, rett nok under et overbygg, i tre døgn. Transportselskapet sier at de har ringt meg, men jeg har verken tapte anrop, meldinger på svareren min – eller sms-er fra dem med beskjed. I bagasjen var det blant anna ei datamaskin, og hadde jeg visst at koffertene var kommet, hadde jeg jo fått noen til å ta dem inn. Er det virkelig slik at man bare kan kjøre ut bagasjen til folk, uten at man har vært i kontakt med de det gjelder, spør han.

– Skal ikke forekomme

Svaret til det er nei, sier stasjonssjef Espen Molvær hos Aviator Handling på Vigra. Han understreker at han ikke kjenner saka – utover å ha fått den referert.

– Det er vi som har ansvar for å kontakte passasjerene før levering av bagasje, men av praktiske hensyn er det sjåføren som ringer og avtaler tid og sted. Levering uten å være i kontakt med passasjeren skal ikke forekomme, og vi vil ta kontakt med underleverandøren vår for å gå gjennom rutinene, sier han.

Sunnmørsposten har vært i kontakt med Røyset transport. De fastholder å ha ring Straume.

– To ganger, men vi kom ikke fram. Fordi vi vet at mange har sterke ønsker om å få bagasjen sin levert så raskt råd, tok vi sjansen og kjørte ut med den. Det stemmer også at vi satte av bagasjen, selv om det ikke var folk hjemme. Det burde vi ikke ha gjort, samtidig var det godt meint, sier daglig leder Stian Røyset.