– NTNUs førsteinntrykk av statsbudsjettet, er at samlet sett er dette et godt budsjett for norsk forskning og høyere utdanning.

Dette vil hjelpe landet til en bedre kunnskapsbase for omstilling og fokuserer særlig på teknologi hvor NTNU kan bidra med mye, skriver NTNU-rektoren i sin blogg.

Mer klimavennlig samfunn

– Vi registrerer en del gode tiltak; som forskning på mer miljøvennlig teknologi for transportsektoren og en bærekraftig utnyttelse av havrommet. Dette er bra.

Det er også bra at det kommer et satsing på petroleumsteknologi som kan bidra til at den blir mer klimavennlig, trygg og effektiv.

NTNU allerede har en rekke forskningsprosjekter på høyt nivå innen alle disse områdene, og er klar til å øke den satsingen betydelig, mener han, men ser likevel et behov for en kraftig opptrapping for en bærekraftig samfunnsutvikling i tida som kommer.

Rektor er spent på hva som blir utfallet etter Stortingets behandling av budsjettet.

Les også: 15 millioner til vedlikehold av sjukehus: Føler ikke de blir tatt på alvor (krever abonnement)

Les også: – Grått budsjett for nynorsken

– Følger opp ambisjonene

Han er også fornøyd med regjeringens sterke fokus på internasjonalisering, som kommer til uttrykk gjennom at EU-forskningen stimuleres med en økning på 100 millioner.

Videre er det bra at regjeringen viderefører gjennomføringen av lærerløftet i høyere utdanning med en bevilgning på 150 millioner til lærerutdanning.

Flere heltidsstudenter

Bovim mener at  2200 nye studentboliger og opptrapping til 11 måneders studiestøtte innebærer en bedring av studentøkonomien og et godt skritt på vegen mot heltidsstudenter.

Bevilgningene til NTNU på 6,1 milliarderkroner gir en realvekst på 0,6 prosent, som er omtrent som forventet. Bovim er fornød med retning og profil til det nye finansieringssystemet.

– Det stimulerer kvalitet, internasjonalisering og større gjennomstrømming av studenter, skriver han.

– Vi kunne håpet på en større bevilgning for NTNU, men grovt sett er vi tilfreds med dette budsjettet i en krevende tid for landet. Nå skal vi bruke dagen til å gå dypere inn i tallene og se hva dette betyr i større detalj.