Onsdag ettermiddag kjørte Roy Magne Haugland gjennom rundkjøringa mellom Blindheimstunnelen og Moatunnelen.

I bilen har han montert to "dashkamera", ett foran og ett i bakruta.

- I ettertid så jeg at det bakre kameraet fanget opp en kollisjon i rundkjøringa onsdag ettermiddag, forteller Roy Magne Haugland, som er daglig leder i et firma som selger nettopp slike kameraer.

Denne ettermiddagen fanget altså kameraet opp to biler som kolliderer. Den ene kommer fra Blindheim og holder seg i høyre felt, mens den andre enten kommer fra Moa eller Moatunnelen. Bilene kolliderer og ifølge politiet ble bilførerene sendt til legevakt for skjekk av eventuelle skader.

Les mer: Trafikkuhell sør for Moatunnelen

Ifølge politiadvokat Mathias Häber etterforskes saken fremdeles og skyldspørsmålet ikke avgjort.

Haugland publiserte videoen på Facebook og der har diskusjonen gått på hvem som er skyld i kollisjonen.

I videovinduet over kan du se situasjonen selv

- Vanskelig

Daglig leder Sindre Stensvik Aamelfot ved Skårbrevik Trafikkskole sier til smp.no at rundkjøringer er en utfordring for mange bilister.

- For det første finnes det flere størrelser på rundkjøringer. Det viktigste vi lærer våre elever er at de skal kjøre hensynsfullt, varsomt og aktpågivende. En skal til en hver tid kunne stoppe for påregnelig hindring, sier Sindre Stensvik Aamelfot.

Han vurderer situasjonen slik etter å ha sett videoen:

- Bil B er i rundkjøringen. Den kommer enten fra Moa eller Moatunnelen. Hvis den kommer fra Moa så ligger den i feil felt og krysser linja som skiller feltene. Da bryter den vikeplikten. Kommer den fra Moatunnelen skal den ligge i høyrefelt hvis den skal til høyre eller rett fram og venstre (indre) felt hvis den skal til venstre. Uansett synes jeg bilføreren holder for høy fart i forhold til trafikkbildet og varsomhetskravet ved feltskifte, sier Aamelfot.

- Bil A kommer fra Blindheim. Den har i utgangspunktet vikeplikt for biler som er i rundkjøringen. Den legger seg i høyrefelt og skal mest sannsynlig rett fram, eller til venstre. Det virker som at fører av bil A ikke er oppmerksom på bilen som kommer fra venstre. Alternativt tror han at bil B holder seg i indre felt. Uansett synes jeg at bil A også holder for høy fart inn i rundkjøringen og bryter varsomhetskravet, sier Aamelfot.

Hvem har skyld?

- Jeg ville gitt skylddeling i dette tilfellet, men det er min mening. Det er opp til politiet å avgjøre om noen skal bøtlegges for brudd på Vegtrafikkloven og forsikringsselskapene vurderer ansvar opp mot sine kunder, sier kjøreskolelæreren.

Han skjønner at rundkjøringer kan være vanskelig for enkelte bilister.

- Jeg bruker å si at rundkjøringer er summen av trafikkreglene. Her må en bevege seg varsomt og aktpågivende, vurdere andre trafikanters oppførsel, og følge vikeplikten.

Her kan du lese reglene for kjøring i rundkjøring

PS: For å gjøre saken enda vanskeligere: Normalt skal trafikanter som skal rett fram ligge i høyre felt inn mot en rundkjøring. I dette krysset sør for Moatunnelen bruker trafikken som skal til høyre, altså mot Blindheim, å legge seg i høyre felt. I rushtiden er det lange køer, slik at bilister som skal rett fram, altså mot Spjelkavik, legger seg i venstre felt for å spare tid. Vi vet ikke om bil B kom fra Moa eller Moatunnelen.

Oversiktsbilde av rundkjøringa mellom Moatunnelen og Blindheimstunnelen. Foto: Google Maps/smp.no
Sindre Stensvik Aamelfot ved Skårbrevik Trafikkskole sier reglene for kjøring i rundkjøring er uklar for mange. Foto: Privat