Sunnmørsposten har hentet ut en oversikt over ikke-planlagte stengninger av Ålesundstunnelene hittil i 2016. Den viser at Ellingsøy- og Valderøytunnelen har vært stengt i nesten 29 timer fordelt på 69 hendelser fra januar til september.

Karl Inge Vestre Hauge i Statens vegvesen opplyser at det i utgangspunktet er stengninger over 15 minutter som vil stå i loggen deres.

– Det reelle tallet over antall kortvarige stengninger kan derfor være litt høyere, opplyser han, og legger til at tallene bør sees i sammenheng med politiet sin logg for å få et så reelt bilde som mulig.

Dette skal skje

– Det skal skje en hel del i Ellingsøy- og Valderøytunnelen, ikke minst fordi vi har altfor mange motorstopp. Vi vil gjøre tiltak som skal avvikle trafikken bedre når en bil får motorstopp, sier prosjektleder Ole Kristian Birkeland.

Ålesundstunnelene vil få kameraovervåking, bedre belysning, sammenhengende ledelist og flere vifter på grunn av økte brannkrav som følge av trafikkvekst. I tillegg blir det nytt nødstrømsanlegg og nye tekniske bygg.

Det blir strekningsmåling og Vegvesenet vil også vurdere å senke fartsgrensen til 70 km/t.

Med kameraovervåkingen håper de å få bedre oversikt, som kan få ned stengetid og stengingsintervall.

– Det blir blinkende skilt med nedsatt fartsgrense. Da blir det enklere å varsle at noe har skjedd foran i tunnelene. Og så blir det enklere for politi og brannvesen å dirigere. Så er det en viktig henstilling til de som kjører å ha nok drivstoff på tanken. Mange av årsakene til stengningene er jo rett og slett dette, og det er jo ganske unødvendig, fortsetter Birkeland.

Kolonne

Vegvesenet har foreslått at arbeidet skal pågå nattestid fra klokka 20–06 i ett år. Under arbeidet blir det kolonnekjøring og trolig hurtigbåt med bussforbindelse.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Lufthavnsjef Tor Hånde uttalte i et møte at tidspunktet for stenging vil ha stor betydning for flyplassen. Hånde foreslo å åpne 05.30 og stenge 19.30, slik at folk rekker morgenflyene.

– Vi må prøve å få til en fornuftig løsning, og vi har dialog med Avinor om dette, sier Birkeland i Statens vegvesen.Hånde sier han er innstilt på at det skal bli en best mulig løsning.

Mye arbeid

Også Blindheimstunnelen og Moatunnelen, Hatlaåstunnelen, Godøytunnelen og Rotsethorntunnelen skal oppgraderes mellom 2016–2019. I skoleferien neste år blir Hatlaåstunnelen helt stengt.

– Kan det bli kaos i trafikken?

– Vi legger arbeidet til kveld og natt, og Blindheimstunnelen er vi ferdige med før vi er i gang med Ellingsøytunnelen. Men folk vil absolutt merke dette, og det gir jo mest ulemper for dem som kjører seint eller tidlig, sier Birkeland.

Han tror det blir merkbart at trafikken blir flytta til Hatlane og Lerstad når Hatlaåstunnelen blir stengt, men mener det skal gå greit på grunn av mindre trafikk midt på sommeren.

Hurtigbåt

I Godøytunnelen blir det arbeid hele døgnet, men med mindre omfang på dagtid. Statens vegvesen har foreslått kolonnekjøring fra 06–20 og hurtigbåt med bussforbindelse fra klokka 20–06.

– Vi jobber med flere alternativer i samarbeid med kommunen. Hurtigbåt er en del av planen, også fra Godøya, sier Birkeland. Politiet har ikke besvart Sunnmørspostens henvendelse rundt deres logg på stengninger av Ellingsøy- og Valderøytunnelen.

<strong>PROSJEKTLEDER:</strong> Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen.