Allerede mandag starter rettssaken mot bussjåføren som er tiltalt for uaktsomt drap og brudd på veitrafikkloven §3 etter Valldal-ulykka 30. juli. Én omkom og 14 ble skadd i ulykka.

Hendelsesforløpet

Bussen med rundt 40 personer om bord var på vei fra Trollstigen mot Valldal, da den kolliderte med en personbil i en 80-sone ved Grønning. Sjåføren holdt en hastighet på 57 km/t ved sammenstøtet, ifølge analyser gjort i Tyskland av ferdskriveren.

Begge kjøretøy måtte ha lagt seg ut forbi kantlinjer om det skulle vært mulig å passere på den smale vegen. Personbilen holdt 0–15 km/t. Bildet av personbilen og spor i veibanen viser at bussen har skjenet ut til venstre, veltet og landet på taket (der autovernet er dratt ned) et godt stykke etter kollisjonen.

Bussjåføren skal ikke, etter det Sunnmørsposten kjenner til, ha vært utfor vegen på høyresiden før bussen veltet på venstre side.

Åstedsgransker Frank Sandvik i Statens vegvesen har ikke offentliggjort sin rapport, men bekrefter overfor Sunnmørsposten at konklusjonen er at bussen ble umulig for sjåføren å styre, slik at den veltet utfor vegen. I rapporten står det at sammenstøtet før utforkjøringen førte til skade på styresnekken, altså styresystemet.

Ekspertene undrer

Forsvarer: Advokat Erling Flisnes vil gå for at klienten blir frikjent for uaktsomt drap.

– Årsaken til knust lager som følge av sammenstøtet er sannsynligvis at fører har forsøkt å svinge inn bussen til høyre igjen etter sammenstøtet, heter det i en kjennelse fra Sunnmøre tingrett.

I kjennelsen påpeker forsvarer Erling Flisnes at det ikke ville ha skjedd noen utforkjøring og enda mindre noen dødsulykke om bussen hadde latt seg styre etter sammenstøtet.

Styresnekken er sendt til Statens havarikommisjon for undersøkelser.

Les også: Lagmannsretten forkastet anke: Drapssiktet bussjåfør blir ikke løslatt

Les også: Bussjåfør siktet for uaktsomt drap

Ikke ferdige

Både havarikommisjonen og veivesenet har hatt møter med firmaet KGK Norge, som er spesialister på styresnekker. I kjennelsen fra tingretten vises det til en vurdering fra en representant Reiersen ved KGK:

«Reiersen syntes bruddet i styresnekken var såpass spesielt, han hadde ikke opplevd maken på sine 17 år i KGK, at han ville kontakte fabrikanten av ZF-styresnekker i Tyskland for nærmere undersøkelse. Han dokumenterte med foto».

Havarikommisjonen har kontaktet Dr.ing. Øyvind Frigaard ved Forsvarets Lab. for undersøkelser av bruddflatene i styresnekken. Det ble ikke avdekket noe annet enn at bruddflatene var ferske, altså som følge av sammenstøtet, ifølge rettsdokumenter Sunnmørsposten har tilgang til.

«Endelig svar på om det kunne vært en skade eller andre mangler ved støpegodset i styresnekken vil ikke foreligge før dette blir gjort, samt tilbakemelding fra ZF via KGK», står det også.

Tilstrekkelig opplyst

Selv om rapport fra Havarikommisjonen og undersøkelser ikke er ferdige, har statsadvokat Kjell-Otto Lilleberg tiltalt sjåføren for uaktsomt drap og brudd på veitrafikkloven.

– Påtalemyndigheten anser saka tilstrekkelig opplyst til å ta ut tiltale, sier Lilleberg, som ikke ønsker å kommentere saka ytterligere.

Retten må ta stilling til om problemstillingen rundt styresnekken er mindre relevant, og at en ulykke ville vært unngått om den ukrainske bussjåføren hadde kjørt aktsomt i utgangspunktet.

Havarikommisjonen vil ikke ut med hva Forsvarets lab har funnet ut i siste undersøkelser. Men forundersøkelsen viser at styresnekken ble skadet, og det oppsto en oljelekkasje. Som Statens vegvesen, mener kommisjonen at dette kan ha påvirket muligheten til å styre bussen.