Bilfører forklarte seg om Valldal-ulykka:

– Jeg ble livredd jo nærmere bussen kom

Både føreren og passasjeren i personbilen hevder bussjåføren kom i altfor stor hastighet før kollisjonen.

Føreren av personbilen var inntil nylig ansatt i politiet, men har ikke sluttet der på grunn av denne saken. Passasjeren jobber også i Møre og Romsdal politidistrikt. De to var ikke i tjeneste under ulykka. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix 

Nyheter

ÅLESUND (smp.no): 30. juli kolliderte en personbil og en ukrainsk turbuss ved Grønning på fylkesveg 63. Sammenstøtet førte til at bussjåføren mistet kontrollen over bussen, som skjenet ut til venstre og veltet over autovernet.

Bussen landet på taket. Én person omkom og 14 skadde ble sendt til sjukehus.

Bussjåføren er i Sunnmøre tingrett tiltalt for uaktsomt drap og brudd på vegtrafikkloven om å ikke kjøre aktsomt og hensynsfullt.

Mannen forklarte i retten at bilen gjorde en brå bevegelse mot hans kjørebane rett før sammenstøtet. Han mente også at han hadde en komfortabel fart for turistene, mye langsommere enn fartsgrensen som er 80 på stedet.

– Brå bevegelse

– På fem meters avstand til bussen gjorden bilen en brå bevegelse mot venstre. Det vil si mot bussen. Jeg ble litt redd og holdt et fastere tak rundt rattet. Jeg la meg så langt ut på siden som jeg klarte, men det var vanskelig fordi bilen kjørte mot midten. Jeg hadde bare 2-3 cm å gå på på høyresiden, sa sjåføren.

Etter kollisjonen begynte bussen å vingle, først mot høyre.

– Jeg prøvde å ta kontroll over bussen med rattet, og å bremse. Så beveget bussen seg til skrenten, mot venstre. Jeg forsøkte å vri rattet mot høyre for å rette den opp. Av en eller annen grunn lyttet ikke bussen til mine ordre.

Bussjåføren forklarte at det føltes ut som å kjøre på glattisen. Derfor slapp han litt på bremsen, og vridde rattet mot høyre for å rette opp bussens plassering. Bussen reagerte ikke, og den ble dratt mot skrenten.

Sjåføren forklarte at bussen ikke veltet i grøfta på grunn av fart, men på grunn av egenvekten, da den lå mot autovernet.

– Dette kom aldri til å gå bra

Føreren av personbilen, en tidligere ansatt i politiet, forklarte i retten at hun så bussen komme.

– Jeg begynte å tenke at her er det for smalt til å møte en buss. Vi måtte finne et sted hvor vi kunne passere. Jo nærmere bussen kom, følte jeg mer og mer at han kom veldig fort, forklarte føreren.

Hun sa at hun kom i rundt 50 km/t inn på strekket, men bremset ned og la seg ut mot høyre.

Avfeide påstand fra tiltalte

Føreren kjente seg ikke igjen i bussjåførens forklaring om bråe bevegelser mot venstre i hans kjørebane.

– Jeg ble livredd jo nærmere han kom. Passerer han nå, så kommer dette til å gå galt. På et tidspunkt før kollisjonen stoppet jeg, sa føreren.

Hun trodde først at bussen tok speilet hennes. I speilet så hun bussen vingle etter sammenstøtet og velte over autovernet. Den tidligere politikvinnen satte umiddelbart i gang førstehjelpsarbeid på stedet.

Flere personer var fastklemt i bussen, og en passasjer ble raskt konstatert død. Kvinnen følte at bussjåføren hadde bestemt seg for at det gikk an å passere. Selv mente hun at begge måtte stoppe for å finne en lomme.

– Jeg tenkte noen måtte rygge, og det var antakeligvis han. Jeg hadde autovern på høyresiden min. Hadde sjåføren bremset da jeg begynte å bremse, så hadde veien vært breiere når vi møtte hverandre. Der vi møttes var det ikke plass, jeg trodde aldri at dette skulle gå bra.

Om egen plassering i veibanen, mente bilføreren at hun la seg så langt ut som hun kunne på høyresiden. I ettertid har hun innsett at hun hadde mer plass på høyresiden, men der og da følte føreren at hun ikke kunne lagt seg mer til høyre.

Bilføreren forklarte at det ikke var tvil om at hun holdt siden sin.

Passasjer kom seg ut ved å åpne bildøra

Passasjeren i bilen, en annen person ansatt i politiet, sa til retten at hun ikke kunne forstå hvorfor bussjåføren valgte å kjøre på den måten han gjorde - med så høy fart.

Passasjeren fortalte at de fikk god hjelp av folk som kom til på skadestedet, blant annet en lege. Passasjeren mente bilføreren gjorde det hun kunne for å komme seg lengst mulig til høyre.

– Føreren kunne tidligere lagt seg ut til høyre, men ikke mer, mente vitnet, uten å hevde det hadde betydning for utfallet.

Passasjeren fikk åpnet bildøra på høyresiden, og kom seg ut av bilen, etter sammenstøtet.

Begge i personbilen mente at bussjåføren burde ha bremset lenge før sammenstøtet.

Umerket innsnevring

Åstedsundersøkelsene fra ulykkesstedet viser at total veibredde (asfaltert vei) var 485 cm. Totalbredden på begge kjøretøy var 436 cm (188 cm personbil og 248 cm buss).

Like før sammenstøtet snevret veien hele 75 cm inn på få meter for bussjåføren som kom fra Trollstigen. Det var ikke merket med skilt at veien brått ble smalere.

Politiet gjorde feil i sine målinger av veien innledningsvis, men har senere lagt til grunn Statens vegvesen sine opplysninger.

Fartsskriveren i bussen har etter analyser i Tyskland vist at bussen kom i 57 km/t i 80-sonen, mens estimert fart på personbilen var 0-15 km/t.

Onsdag skal rettens aktører på befaring i Valldal for å se på ulykkesstedet.

Statens vegvesen har slått fast at bussjåføren mistet styreevnen etter sammenstøtet på grunn av en ødelagt styresnekke. Sjåføren mente selv i retten at han hadde klart å stoppe om han kunne ha styrt bussen, før den veltet i grøfta.

Sjåføren kom med en bønn til veimyndighetene: – At veien brått blir smalere må merkes med skilt. For menneskeliv er det mest dyrebare man har.

Bussjåføren erkjente ikke straffskyld etter tiltalen og forsvarer Erling Flisnes ba om full frifinnelse.


Havarikommisjonen ser på Valldal-ulykke:

Styringa kan ha sviktet før dødsvelt med buss

Politiet kan bli nødt til å se på drapssiktelsen mot den ukrainske bussjåføren i Valldal-ulykka på nytt.