Vitne: – Bussen kjørte for fort før ulykka

En yrkessjåfør som møtte den ukrainske turbussen på vei opp mot Trollstigen fra Valldal mener at den kjørte for fort.

Sammenklemt: Bussen i Valldal-ulykka var tydelig sammenklemt etter å ha veltet.  Foto: Odd-Sølve I. Grannes

Nyheter

ÅLESUND (smp.no): Det var 30. juli at den ukrainske turistbussen kjørte utfor veien på fylkesveg 63 ved Grønning i Valldal etter å ha kollidert med en personbil.

Sjåføren mistet kontrollen etter sammenstøtet. Bussen veltet og landet på taket i grøfta. Én passasjer omkom og 14 andre ble sendt til sjukehus.

41 passasjerer, i tillegg til guide og to sjåfører, var om bord i bussen.


Bilfører forklarte seg om Valldal-ulykka:

– Jeg ble livredd jo nærmere bussen kom

Både føreren og passasjeren i personbilen hevder bussjåføren kom i altfor stor hastighet før kollisjonen.

 

– Jeg møtte bussen på et langt, beint strekke. Jeg mener bussen kjørte for fort etter forholdene på stedet, og han holdt ikke siden sin, sa vitnet til retten om episoden før ulykka.

Diskuterte kjørestilen

Det var en erfaren bussjåfør som vitnet i Sunnmøre tingrett. Mannen mente bestemt at det var ulykkesbussen han møtte like før kollisjonen.

– Det var god plass til at to busser kunne møtes der, hvis begge holdt siden sin. Da vi kom opp på Trollstigen, diskuterte vi kjørestilen hans, sa vitnet.


Bussjåføren forklarte seg:

– Bilen gjorde en brå bevegelse mot venstre

Den tiltalte bussjåføren etter Valldal-ulykka hevder han ble skremt av at personbilen han kolliderte med gjorde en brå bevegelse.

 

Vitnet mente det var vanskelig å slå fast fart, men påpekte at han mente det ikke er hensynsfullt å kjøre fortere enn 60 km/t akkurat der bussene møttes.

Hastighet

Et sentralt punkt i rettssaken er den ukrainske sjåførens hastighet da ulykka senere skjedde. Analyser i Tyskland av fartsskriveren har vist at mannen kjørte 57 km/t i 80-sonen. Forsvarer Erling Flisnes har påpekt at det skal være en feilmargin på 6 km/t i slike analyser, og at man da må legge til grunn at bussen kjørte 51 km/t.

Forsvarer Erling Flisnes spurte dagens vitne om hvordan han kunne være sikker på at det var akkurat ulykkesbussen han møtte like før.

– Jeg kjente igjen bussen etter å ha sett bildene. Jeg kjente igjen baklysene og merket, sa vitnet.

Han anslo først at ukraineren lå én meter fra siden sin, men konkluderte med rundt en halv meter.

Traumatisk opplevelse

Også et annet vitne, nok en erfaren yrkessjåfør, møtte den ukrainske turbussen før ulykka. Han fortalte i retten at det var så vidt han selv unngikk kollisjon med turbussen.

– Jeg har kjørt storbil i 40 år. Jeg må si at dette er den mest traumatiske hendelsen jeg har opplevd på 40 år, sa vitnet om turbussen som han mente kom i for stor fart.

Selv måtte han «stå på» bremsen. Yrkessjåføren mente at hvis ikke han selv hadde stoppet opp, ville det blitt en kollisjon allerede da.

Dette vitnet var i samme turlag som forrige vitne. De hadde kjørt buss fra Geiranger mot Trollstigen.

Om denne episoden forklarte ukraineren at han bremset ned til 0-10 km/t ved passeringstidspunktet.

– Det var ingen bråbremsing fra min side. Ingen passasjerer merket noe spesielt heller, sa tiltalte.

Han så bussen kjøre langsomt i oppoverbakke, og mener begge hadde god plass.

– Passeringen var rolig. Jeg løftet til og med handa og hilste, forklarte mannen om episoden.

Snevret brått inn

Senere, ved ulykkesstedet Grønning, snevret veien inn hele 75 cm like før kollisjonen med personbilen.

Den politiansatte som kjørte bilen har sagt at hun la seg ut til høyre for å gi plass til turbussen. I tillegg hevdet hun i retten egen hastighet var ned mot 5-10 km/t. Begge de to i personbilen mente bussjåføren kom altfor fort på den smale veien.

Selv uttalte ukraineren at han kjørte med komfortabel fart, mye langsommere enn 80, slik at turistene kunne ta bilder. Han mente bestemt at han kjørte aktsomt nedover mot Valldal.