Valldal-ulykka:

Retten på åstedsbefaring

Sunnmøre tingrett var onsdag på åstedsbefaring i forbindelse med Valldal-ulykka.
Nyheter

Det var 30. juli at en ukrainsk turbuss og en personbil kolliderte på fylkesveg 63 ved Grønning. Som følge av sammenstøtet ble styresnekka på bussen ødelagt, og bussen skjenet ustyrlig ut til venstre over autovernet. Bussen landet på taket i grøfta. Én passasjer omkom og 14 ble skadd.


Vitne: – Bussen kjørte for fort før ulykka

En yrkessjåfør som møtte den ukrainske turbussen på vei opp mot Trollstigen fra Valldal mener at den kjørte for fort.



Bilfører forklarte seg om Valldal-ulykka:

– Jeg ble livredd jo nærmere bussen kom

Både føreren og passasjeren i personbilen hevder bussjåføren kom i altfor stor hastighet før kollisjonen.

 

Den ukrainske bussjåføren står tiltalt for uaktsomt drap og brudd på vegtrafikkloven.

Under befaringen onsdag fikk rettens aktører sitte på i bussen i ca. 57 km/t, som bussen skal ha holdt ved sammenstøtet. Man fikk også se personbilens plassering i veien.

Lå helt ut på sin høyre side

Forsvarer Erling Flisnes påpekte at målinger viser at bilen var 49 cm fra autovernet etter kollisjonen.

– I tillegg kommer de 14 cm bilen ifølge Vegvesenet hadde flyttet seg mot rekkverket før den stoppet, påpeker Flisnes. Han mener avstanden til rekkverket i kollisjonstidspunktet var minst 63 cm.

Bussen, som traff bilen med hjulmutterne, lå helt ute på sin høyre side.

Det oppstod en diskusjon rundt personbilens plassering under befaringen.

Rettens sakkyndige, Erik Aanerud, er ikke enig i at bare målet Flisnes viser til skal legges til grunn.

– Bakhjulet på bilen er ca. 50 cm fra rekkverket i kollisjonstidspunktet, sier han til Sunnmørsposten etter å ha studert sine egne skisser.

Asfaltert vegbredde er totalt 475 cm. Fra asfaltert vegbredde i bussens kjøreretning til rekkverk i personbilens kjøreretning er det totalt 485 cm.  Kjøretøyenes totalbredde var 436 cm.

Treffpunkt

Ifølge åstedsgransker Frank Sandvik fra Statens vegvesen hadde fire centimeter vært nok til å unngå kollisjonen.

Sandvik har fortalt retten at han mener bilen sto beint fram i kollisjonstidspunktet. Sakkyndige Aanerud mener bilen har stått litt annerledes.

– Bilen har stått litt på skrå til høyre. Her er det snakk om små vinkler, sier Aanerud, som mener at personbilen holdt mellom 12-15 km/t.


Bussjåføren forklarte seg:

– Bilen gjorde en brå bevegelse mot venstre

Den tiltalte bussjåføren etter Valldal-ulykka hevder han ble skremt av at personbilen han kolliderte med gjorde en brå bevegelse.


Aktor: Farten var altfor høy

Aktor Magnus Engh Juel mener at farten til bussjåføren var altfor høy etter forholdene på stedet.

Retten skal senere ta stilling til om bussjåføren har kjørt aktsomt nok etter vegtrafikkloven, og om det igjen er årsaken til at en person omkom som følge av ulykka.