Hun peker på en gedigen haug med trålrester. Dette er bruk som havgående fartøy stort sett har fått i sitt bruk.
Hos Sunn-Trans på Flatholmen er det fullt kjør med folk og maskiner. De har nettopp åpnet en konteiner med søppel fra havet. Det er ikke småtterier det er snakk om. Nå skal det sorteres.
22 tonn søppel ombord
Konteineren de har fått inn rommer 11 tonn søppel pakket i store, hvite sekker merket Fishing for Litter (se fakta).
Dette er søppel som havgående fiskefartøy har fått ombord som «bifangst», som de har tatt vare på og levert i Ålesund.
Totalt er det kommet inn 22 tonn bare til Ålesund siden ordninga startet opp i februar. Aller mest kommer det inn ved mottaket i Tromsø, ifølge Farstad Nashoug.
Hun kommer fra Lofot-bedrifta Salt som administrerer prøveordningen med Fishing for Litter. Nå er hun her for å registrere hvilken type søppel fiskefartøyene får ombord gjennom ordningen. Funnene går videre til Miljødirektoratet.
– Gjer søppel til ein ressurs!
– Noe er ren dumping
– Noen av brukene bærer preg av at det er kuttet rett av, noe av at det er mistet på havet, noe er ren dumping. Du kan si noe om produktet ved å se på farge og maskevidde, det ser ut til at en god del er russiske bruk, forklarer Jan–Egil Strømmen. Han er formann hos Longvagruppen i Gangstøvika som er mottak for søppelsekkene fra båtene. Her samles de i en konteiner. Så fraktes den til Sunn-Trans for sortering. Det som kan resirkuleres går videre til Nofir.
Noen har mistforstått
– Innholdet i ene sekken kan tyde på at en av båtene har misforstått ordningen og benyttet anledningen til å rydde ombord. Jeg håper det er en misforståelse, sier Strømmen.
I en haug ligger et stort, gammelt bruk med store kuler på.
– Dette kan ikke brukes til noe, det går til restavfall, konstaterer Farstad Nashoug.
– Det er sikkert mista for 30 år siden, det er veldig forgrodd og veldig forvitra. Men forvitringa skjer ikke før garnet er kommet opp, opplyser Strømmen.
Han forteller at mengden søppel de får inn fra båtene har økt voldsomt. Flere er blitt bevisst på prosjektet. I dag er ca. 20 båter med i ordningen. De kan kan levere søppelet i tre byer der det er organisert et mottak for ordningen.