Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal tok med seg naboene fra Giske og Skodje til Oslo i håp om penger til et bedre busstilbud.

Resultatet var sånn passe.

– Vi er blitt frarådet å forsøke komme inn under ordningen med bymiljøavtaler, sier Aurdal, etter å hatt møter med samferdselspolitikere i Høyre KrF og Frp.

– Vi må nok heller forsøke å komme inn under belønningsordningen som i dag finnes for å bedre kollektivtilbudet, erkjenner Skodje-ordfører Dag Olav Tennfjord.

De store pengene fra staten ligger i en bymiljøavtale. Men en slik avtale krever at en kan dokumentere betydelig reduserte klimautslipp og en stor overgang fra bil til kollektivtrafikk, gang- og sykkel. I dag forhandler staten med de fire største byene om en slike avtaler.

Belønningsordningen er et rent tilskudd fra staten som betales ut som en del av et spleiselag der kommunene og fylket også må stille opp. Her er beløpene det er snakk om langt mindre. Målet her er også å forbedre kollektivtilbudet og få flere til å velge kollektiv i stedet for bil.

Ni byregioner er i dag inne i denne ordningen.

– Jeg anbefaler Ålesund å forsøke å komme inn under denne belønningsordningen, sier Høyres Helge Orten.

Grenland-regionen og Fredrikstad-Sarpsborg-området er i dag innenfor denne støtteordningen.

– Jeg tror Ålesund må starte med å få etablert en bypakke i form av en bomring. Når den er på plass mener jeg Ålesund har gode argumenter for å søke om å bli med i belønningsordning, mener Orten.

Ålesund har i dag en liten kollektivandel sammenlignet med andre byområder på samme størrelse. Det gjelder både på reise inn og ut av byen og ikke minst ut til flyplassen på Vigra.

Fylkesordfører Jon Aasen presenterte Ålesunds ønsker over samferdselspolitikere i Arbeiderpartiet.

– Det er viktig for oss å få fram at fylket er med på dette prosjektet, sier Aasen.