28. oktober skrev DN Magasinet om bedrifter med roboter i styret, førerløse tog og slakterier uten slaktere.

Automatisering og kunstig intelligens kutter millioner av jobber raskere enn nordmenn vil innse. 65 prosent av jobbene i 2030 er ikke skapt ennå.

Samfunnet er avhengig av utforskende og skapende mennesker som kan bidra i arbeids- og samfunnsliv gjennom å skape verdier. De skal skape nye eller være med på å utvikle eksisterende virksomheter, og gjennom dette finne løsninger på krevende samfunnsutfordringer i både offentlig og privat sektor.

Disse kompetansene er ikke noe vi kan lære på et seminar eller ved å lese en bok. De kan ikke vedtas – det må læres. Dette er kompetanser vi må trene på gjennom hele livet, og vi må begynne allerede i skolen.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!

Stortinget har tatt konsekvensene av dette i sin behandling av Stortingsmelding 28. Stortinget har bedt regjeringen om å sørge for at innovasjons- og entreprenørskapskompetanse vektlegges og inkluderes i fornyelsen av fag og læreplanarbeidet.

Dette er gode nyheter. Norge har fra politisk hold vært god på entreprenørskap i utdanningen i mange år. Nå videreføres dette viktige arbeidet.

Nå er det opp til skoleeierne og skoleledelsen å forankre og operasjonalisere dette arbeidet. Det er disse som må legge til rette for at alle norske barn og unge lærer og trenes i kreativitet, innovasjon og samhandling på en praktisk og virkelighetsnær måte.

Det er tøffe tider for mange virksomheter i Møre og Romsdal nå – samtidig er det også flere som opplever stor vekst. Det disse bedriftene har til felles, er at de trenger smarte hoder som tør å utfordre etablerte måter å jobbe og tenke på.

Dette er dyktige, dedikerte og fremsynte mennesker som gjennom sin lærergjerning tilrettelegger for at elevene og studentene kan videreutvikle sin nysgjerrighet, utholdenhet, åpenhet for å se ting på nye måter og evne til å ta initiativ.

Fra fagbrev til doktorgrad: NTNU gjør det enklere for Kine Berild Norheim

Det viktige arbeidet entreprenørskapslærerne utøver må forsterkes og videreutvikles fordi:

• Gode entreprenørskapslærere utvikler entreprenørielle handlingsmønstre hos elevene, der læringsarbeidet demonstrerer sammenheng mellom utdanningens innhold og livet i praksis.

• Gode entreprenørskapslærere samarbeider med lokalsamfunn og utfordrer skolen til å tenke utradisjonelt – på tvers av fag og undervisningsmetoder.

• Gode entreprenørskapslærere trener elevene i kreativitet, innovasjon og samhandling. Dette er kompetanse arbeids- og næringslivet etterspør, enten du skal starte ny virksomhet eller jobbe i etablert næringsliv. Det er helt nødvendig for å utvikle Norge.

Kine Berild Norheim og Sissel Tegelsrud KolstadUngt entreprenørskap, Møre og Romsdal

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.