Hva gjør at sjåfører blir distrahert og forårsaker ulykke eller uhell?

I år kom det en norsk spørreundersøkelse gjort blant 3.600 sjåfører som har vært innblandet i ulykke.

Her kommer det frem at hver fjerde ulykke skjedde fordi føreren ble distrahert. Og det vanligste er da at bilisten rett og slett sitter i egne tanker.

Bakgrunn: Lastebilsjåføren brukte mobilen. Derfor må hun bruke rullestol resten av livet

Risikoen øker 15 ganger

Noen lar tankene fly og sitter og dagdrømmer. Andre er opptatt av tanker eller bekymringer om forhold og hendelser utenom trafikksituasjonen. Til sammen er dette den viktigste årsak til at sjåfører blir distrahert, ifølge undersøkelsen.

Risikoen for å bli innblandet i ei ulykke øker omtrent 15 ganger når man blir distrahert på denne måten, ifølge forskningsrapporten.

Undersøkelsen er utført av Transportøkonomisk Institutt blant kunder i Gjensidige Forsikring.

Reklame, radio og mobil

Videre trekker rapporten fram tre ting i konklusjonen:

• Reklameskilt og lignende

• Bruk av radio

• Bruk av mobiltelefon

– Men det var det flere ulykker som følge av at folk holdt på med radioen enn at de snakket i mobilen, sier forskeren.

To sekunder

– Flere studier har funnet at to sekunder ser ut til å være en kritisk grense for hvor lenge en kan ta blikket bort fra vegen sammenhengende før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig, skriver Sagberg i en annen rapport.

Mange blir også distrahert av å snakke med passasjerer i bilen.

– Men mange kjører også mer forsiktig når de har passasjer i bilen. Så det er litt mer komplisert hvor mye dette øker risikoen, sier forskeren.

Telefon blant ungdom

Sunnmørsposten treffer Fredrik Olsen Aarseth ved en bensinstasjon i Ålesund.

Særlig nevner han telefonen.

– Telefonen ligger ofte nært. Det kommer ofte en snap. Men jeg prøver å la være å se.

Blant ungdom tror han det er ganske vanlig å bli distrahert av telefonen når de kjører.

La tankene fly

– Hva tenker du om at den mest vanlige årsaken til å bli distrahert er at man tenker på noe annet enn trafikken?

Aarseth forteller at han har vært innblandet i ulykke én gang.

– Det var en som kjørte på bilen bakfra. Han var uoppmerksom, ifølge Aarseth.

Han forteller at selv kom han innom bensinstasjonen fordi han så et reklamebanner for kaffi. Enda en distraksjon fra trafikken, der altså.