Kleven og Myklebust Verft skal bygge to nye hybridferjer for FosenNamsos Sjø. Kommunikasjonssjef Ellen Kvalsund i Kleven opplyser at dette er den første ferjejobben til Myklebust-verftet siden 1993.

Valget av Myklebust Verft viser at norsk verftsindustri er konkurransedyktig i et internasjonalt marked, heter det i en pressemelding fra Kleven Verft AS.

– Dette er svært gledelig, og vi har stor tiltro til at Kleven, som eier Myklebust verft, har solid gjennomføringsevne til å håndtere et teknologisk utviklingsprosjekt som dette er, sier administrerende direktør i FosenNamsos Sjø, Grete Fuglem Tennås.

Verdien på kontrakten blir ikke opplyst.

(saken fortsetter under)

Designerne eid av Fiskerstrand

Kontrakten betyr at Kleven skal bygge to energieffektive personbilferjer som er designet og utviklet av fiskerstrand-selskapet Multi Maritime i Førde.

De 106 meter lange ferjene skal settes inn i sambandet Flakk – Rørvik.

Nybyggene blir moderne, fleksible og store ferjer med plass til 130 personbiler, og med en toppsalong med 360 graders utsikt.

Universell utforming for enkel tilkomst, ladepunkt for el-biler og eget lekerom for barn er andre element som er med.

(saken fortsetter under)

Fire minutter liggetid

Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men på grunn av svært kort liggetid ved kai (4 minutter) vil det ikke være tilstrekkelig lading til bare å basere seg på dette.

Ferjene blir derfor utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 prosent på biodiesel.

Ferjene skal utrustes ved Myklebust verft, og leveres mot slutten av 2018, blir det vist til i pressemeldingen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no