Kleven med ny kontrakt - startet uka med kake

Feiret første ferjejobb til Myklebust på 23 år

Første ferjekontrakt på 23 år til Sande-verftet ble feira med kake for Kleven-arbeidere.

Illustrasjon: Multi Maritime. 

Nyheter

Kleven og Myklebust Verft skal bygge to nye hybridferjer for FosenNamsos Sjø. Kommunikasjonssjef Ellen Kvalsund i Kleven opplyser at dette er den første ferjejobben til Myklebust-verftet siden 1993.

Valget av Myklebust Verft viser at norsk verftsindustri er konkurransedyktig i et internasjonalt marked, heter det i en pressemelding fra Kleven Verft AS.

– Dette er svært gledelig, og vi har stor tiltro til at Kleven, som eier Myklebust verft, har solid gjennomføringsevne til å håndtere et teknologisk utviklingsprosjekt som dette er, sier administrerende direktør i FosenNamsos Sjø, Grete Fuglem Tennås.

Verdien på kontrakten blir ikke opplyst.

(saken fortsetter under)

«Kontraktskake» Arbeidere i Kleven-konsernet startet uka med kake for å feire ny jobb til Myklebust-verftet.  Foto: Kleven

Designerne eid av Fiskerstrand

Kontrakten betyr at Kleven skal bygge to energieffektive personbilferjer som er designet og utviklet av fiskerstrand-selskapet Multi Maritime i Førde.

De 106 meter lange ferjene skal settes inn i sambandet Flakk – Rørvik.

Nybyggene blir moderne, fleksible og store ferjer med plass til 130 personbiler, og med en toppsalong med 360 graders utsikt.

Universell utforming for enkel tilkomst, ladepunkt for el-biler og eget lekerom for barn er andre element som er med.

(saken fortsetter under)


Kontrakt på slaktebåt til nær 200 mill.

Fredriksen-selskap valde Kleven for nybygg

Nytt brønnbåtselskap fyller opp ordreboka ved Myklebust-verftet til Kleven.

Tre utfordringer etter ti års opptur:

Den maritime klynga ble akterutseilt før oljenedturen

Den maritime klynga var i ferd med å bli akterutseilt flere år før oljenedgangen, men advarslene ble ikke tatt på alvor. Er det på tide å justere selvbildet?


Fire minutter liggetid

Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men på grunn av svært kort liggetid ved kai (4 minutter) vil det ikke være tilstrekkelig lading til bare å basere seg på dette.

Ferjene blir derfor utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 prosent på biodiesel.

Ferjene skal utrustes ved Myklebust verft, og leveres mot slutten av 2018, blir det vist til i pressemeldingen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no


Polarhelter hedres med hurtigrutenavn:

Slik blir de nye skipene til Hurtigruten

Slik blir luksuslivet om bord i de sunnmørsbygde hurtigrutene "Roald Amundsen og "Fridjof Nansen".