– Krisen kommer til å vare lenger enn først antatt, og det kommer flere konkurser, sier Nistad til Dagens Næringsliv.

– Egenkapitalen er jo tapt i mange av rederiene. Usikret gjeld ligger dårlig an. Selskapene trenger ny kapital, og mange parter skal bli enige, oppsummerer Giek-sjefen.

Nistad er en mektig aktør i det spillet som nå pågår rundt konkurstrua rederi. Det statlige garantiinstituttet har lån på voldsomme 27 milliarder kroner til offshore supply rederiene.

At Nistad nå varsler konkurser er helt nye toner.

Ulike virkeligheter

Hun har tidligere uttalt til Sunnmørsposten at hun trodde en restrukturering av hele næringen ville være ferdig før nyttår. Nå erkjenner hun at det vil ta mer tid.

– Det er ulike virkelighetsoppfatninger. En har egenkapitaleiere, obligasjonseiere og banker, og alle har ulik virkelighetsoppfatning om hvor lang tid denne krisen vil ta, påpeker Nistad.

Farstad Shipping, Olympic Ship, Island Offshore og Havila Shipping er blant selskapene som er i forhandlinger. Havila har forhandlet med kreditorene over ett år og har onsdag et avgjørende møte med sine obligasjonseiere. Et møte som kan avgjøre rederiets framtid.

– Når vi modellerer restruktureringen av et selskap, må det klare å leve gjennom 2021, er Nistads perspektiv.