Slik beskriver Per Sævik kampen for å redde familierederiet fra konkurs. Han innrømmer at da Giek-direktør Wenche Nistad gikk ut og sa at det ville komme flere konkurser blant supplyrederiene, fryktet Sævik at Havila var et av rederiene hun tenkte på.

– Det har vært helt åpent hvordan dette skulle ende. Krisen er blitt både lenger og dypere enn vi fryktet, sier han.

Vi møter Per og Njål Sævik på flytoget fra Oslo til Gardermoen der de mandag kveld skulle ha styremøte i Havila. Et styremøte der stemningen var bedre enn på mange måneder, for ikke si år. Sittende på toget strømmet gratulasjonene inn på Sæviks telefon.

LES ALT OM HAVILA HER

– Skal jeg dømme etter de som har sendt meg melding på telefonen kan det se ut som at folk setter pris på at vi klarte dra dette i land, smiler Sævik.

Fjord1

Det klarte han fordi bankene til slutt tvang obligasjonseierne i kne. Noen av dem har kommet med knallhard kritikk av Sævik. Den kritikken er han villig til å ta.

– Vi som har starta opp dette selskapet skal ha høy terskel for den kritikken som kommer. Men systemet er slik at først går egenkapital tapt, så er det de usikrede obligasjonslånene.

Kjøpet av Fjord1 tidligere i høst var kanskje den brikken i dette spillet som gjorde at bankene begynte tro at Sævik hadde nok penger til å kunne stå gjennom stormen i oljebransjen fram til utgangen av 2020.

– Jeg tror i alle fall ikke det var direkte negativt at vi lyktes med kjøpet av Fjord1, konstaterer Sævik selv.

Lodd i lotto

Lodd Det er et lodd i lotto om markedet kommer tilbake i 2020, konstaterer Njål og Per Sævik. Foto: Kristin Svorte

Selv om det er to ulike selskap, vil ferjedriften kunne tilføre Sæviks holdingselskapet fra 150 til 200 millioner friske kroner hvert år de neste fire til fem årene. Slik inntekter liker banker som har lånt ut milliarder av kroner, å se.

– I den krisen vi står i innenfor oljesektoren er det i hvert fall godt å ha statlige garanterte inntekter fra lange kontrakter i ferjebransjen, konstaterer Sævik med et bredt glis.

De pengene kan komme godt med. Nå står og faller det med at markedet for offshore supply-skip snur innen 2020. Akkurat det finnes det ingen garantier for.

– Det er et lodd i lotto om markedet er tilbake innen den tid. Nå ligger det 150 båter i opplag. Det sier litt om hvor ille dette er, konstaterer Per Sævik.

Tapte millioner

Tapt Finansdirektør Arne Johan Dale har tapt 3,4 millioner på obligasjonslånet i Havila. Foto: Kristin Svorte

Finansdirektør i Havila Arne Johan Dale er en av obligasjonseierne som får svi etter at finansieringsplanene er i boks.

Dale gikk i 2012 inn med fire millioner kroner i obligasjonslånet Havi08. Nå er 3,4 millioner tapt.

– Ja, slik er det. Jeg kunne ikke se for meg i 2012 at det skulle gå så ille som dette, sier Dale.

Det er rundt 10 Havila ansatte som investerte sparepengene i obligasjonslånet i håp om en god avkastning.

– Det har blitt brukt mange harde ord i forbindelse med den planen som lå på bordet. Men jeg kan også skjønne at folk kjemper for sine egne penger. Det er ikke noen unaturlig i det, sier Dale.